Als kind kwam ik niet veel in Amsterdam. Het was twee uur rijden en wel 2,5 uur met de trein en er waren zoveel andere steden dichterbij. Als we als als gezin wel in Amsterdam waren, deden we er toeristische dingen. Musea, boottochtjes, langs de grachten wandelen, foto's maken op de Dam. Een beetje wat ik zelf afgelopen week ook weer eens deed.
Ik kan me ook nog herinneren dat we op 't Waterlooplein een attractie bezochten. De "Holland Experience" met geureffecten en een 3D-film over Nederland. Toen ik afgelopen weekend langs die locatie liep was niets meer van dat alles te bespeuren, want natuurlijk zijn dit soort films een beetje door de tijd ingehaald. Deze attractie bleek zelfs al in 2006 te zijn gesloten. We zien echter steeds meer relatief korte toeristische ervaringen verschijnen op prominente locaties. Natuurlijk was er altijd al Madame Tussauds, maar daarna volgde de Amsterdam Dungeon en inmiddels ook Ripley's Believe It Or Not. Wat die laatste in Amsterdam doet blijft me een raadsel.
Geen raadsel is waar 'This Is Holland' op heeft ingezet. Ze claimen een innovatieve vliegsimulator te bieden die de ultieme tour over Nederland laat zien. Voor de toerist zonder voorkennis is misschien niet heel duidelijk hoe het werkt, maar wij als pretparkfans kennen natuurlijk Soarin' en Voletarium. De prijs is met 17,50 euro (zonder korting of combi-deal) voor pak 'm beet 45 minuten binnen niet goedkoop, maar het is in lijn met andere attracties en bestemmingen in Amsterdam. Het gratis ritje met het pontje naar Amsterdam-Noord is stiekem voor een keer best leuk en liefhebbers van uitzichten of films kunnen zich in de A'DAM Tower of het Eye Filmmuseum langer in Noord vermaken. Het gebouw van This Is Holland vind ik trouwens een compliment waard, want het is een hartstikke strak ontwerp dat past bij de innovatieve sfeer die ze willen uitstralen.
Ik ga over This Is Holland kort zijn: het is oprecht een goeie film, een mooi theater en de moeite waard om te gaan zien. Ik vind sommige gekozen locaties een beetje vreemd, maar de manier waarop de Deltawerken, Amsterdam, Rotterdam, de Waddenzee en verscheidene andere plekken in beeld zijn gebracht is te gek. Voor de toerist die alleen in Amsterdam is wordt snel duidelijk dat er meer in Nederland te zien is dan grachten, windmolens en wiet. Ik vind 't zelfs een interessantere en beter gemonteerde film dan Soarin' Over The World (noot: ik heb Voletarium nog niet bezocht). De simulator wordt voorafgegaan door twee andere films in andere ruimtes, waarvan de eerste je als Nederlander weinig over je eigen land zal leren (het is wel geestig), maar de tweede op een leuke manier de simulator en geografie van Nederland alvast aan je uitlegt. Achteraf is er trouwens ook nog een leuke ruimte met making-of-video's, souvenirs en meer informatie over de dingen die je zag.
De reacties van de mensen om me heen logen er ook niet om. Klappen, lachen, gillen, kinderen met open mond van verbazing. Ook op het internet regent het positieve reviews op alle bekende websites. Tijdens de feestdagen twee weken geleden deelde de attractie op sociale media zelfs herhaaldelijk mee dat ze rest van de dag helemaal vol zaten. Ik was er op een regenachtige woensdagmiddag buiten de vakantie in januari om 15.30 en de simulator zat gewoon vol. We moesten zelfs, omdat we zonder reservering aan kwamen zetten, tot de volgende groep wachten om mee te kunnen - en gebruikten die tijd uiteraard om ergens aan 't water chocomel te drinken en bitterballen te nuttigen. Zoiets mis je toch als je niet meer in Nederland woont hoor! 😉
Een hele reeks steden hebben inmiddels hun eigen Dungeon en musea en historische locaties bieden steeds vaker hippe interactievere ervaringen aan. Wat vonden jullie van This Is Holland en denk je dat we binnenkort ook in andere steden dit soort vliegsimulators zullen aantreffen? Ik zou best wel een This Is New York of Das Ist Deutschland willen doen als ik daar ben en Disney heeft met Soarin' bewezen dat dit soort simulators een stuk tijdlozer zijn dan de 3D-film. Je kunt altijd een nieuwe film maken na een tijdje en met de verwachting dat liefst 42 miljoen toeristen in 2020 Nederland zullen aandoen blijft je markt zichzelf verversen.
Gokje: This Is Holland is een schot in de roos en ik zou 't gerust volgende keer nog eens gaan zien! 😃