Probleem van IMAscore naar mijn mening is wel dat je teveel merkt dat het gericht is op muziek te produceren om maar muziek te produceren (zijn immers niet voor niets begonnen als bedrijfje enkel voor muziek voor tv programma's of reclames van een of ander nietszeggend online spelletje). Ze pakken een willekeurige melodie die wel aardig klinkt bij hetgeen waarvoor het is en kleden die vervolgens aan naar de omgeving.
de eerste stukken die ze maakte paste de melodie nog wel goed zoals Magische Vallei en Chiapas (al kon het daar ook al wel beter), maar zeker met recentere stukke vind ik het klinken alsof er een stuk melodie is gepakt uit een bibliotheek. Enige vorm van creativiteit is er de laatste tijd echt uit. Ik vind zelf bijv Klugheim geen goede muziek. De muziek spreekt niet voor de verbeelding, en voor mijn gevoel wordt de sfeer van de muziek bepaald door de omgeving ipv andersom of een betere balans daarin.
Wat ze verder bijvoorbeeld met Talocan soundtrack gedaan hebben vind ik het toppunt van inspiratieloosheid. Voorheen gebruikte ze hier The Blitz uit de 1e Narnia film, en naar mijn mening een van de best 'uitgezochte' attractiemuziek ooit. De opbouw van het nummer in combinatie met een ritprogramma die erg goed paste bij de opbouw zorgde ervoor dat het muzieknummer een draaierig gevoel in zich kreeg en nagenoeg meer geassocieerd kon worden met Talocan dan met de Narnia film, en bovenal perfect paste bij de sfeerzetting.
De plaatsvervangers van IMAscore heeft alles wat goed was aan dit nummer overboord gegooid, en wat ervoor is teruggekomen zijn een paar muziekale flodders om er maar muziek bij te hebben wat tussendoor wordt opgevuld met iets dat meer als achtergrondgeluid te bestempelen is dan daadwerkelijke muziek. Wat overblijft is een soundtrack die een opening en afsluiting heeft die enorm goed klinkt qua muziek (en oke, de verwerking van het chiapas thema is echt wel goed gedaan), maar ook daarbij blijft zonder dat het hele nummer 1 geheel is met juiste opbouw en muziekgehalte. Het meest ironische daarmee vind ik nog als je gaat luisteren naar de wachtrijmuziek (die tegelijkertijd afspeelt met een ritprogramma), die soundtrack nog beter samengesteld is als mogelijke ritmuziek (met daarin juiste dynamiek dat je bewegingen van de attractie muziek terug hoort komen in de flow en sfeer van de muziek) dan de huidige soundtracks.
Blijft bij een opname omdat het nummer slechts incompleet in losse stukken online staat
Ik vind wel dat er 1 nummer is waar IMAscore dergelijke kwaliteit heeft geleverd dat ik het niet des-IMAscore's goed vind, en dat is bij Kärnan - Der Bann:
Vooral het stuk waar het spectaculaire deel begint vind ik de wisselwerking tussen de verschillende instrumenten van zeer goede kwaliteit. Het is eigenlijk jammer dat het koor er later bijkomt dat enkel herhalend Kärnan zingt waardoor je toch weer net die IMAscore saus hebt, want verder hoor ik hier muziekaliteit die ik tot dusver in nog geen ander nummer van IMAscore gehoord hebt.
Verder de echte top pretparkmuziek kom ik toch snel uit bij Ruud Bos voor de Efteling. Villa Volta is voor mij een all time legend imo. Maar ook Kastelenrijk van Droomvlucht is geweldig. Je merkt aan alles dat die muziek gecomponeerd is naar de sfeer van de attractie om die sfeer te versterken. En Kastelenrijk doet dat misschien nog wel het beste denk ik, je hoort het zweverige effect in die muziek zo goed.