Ronny Zoals ik het nu zie worden de coasters die spinnen over de verticale as spinning coasters genoemd en degene die spinnen over de horizontale as 4D coasters genoemd. En dat 4D lijkt er dan meer op dat het van de fabrikant weg komt (S&S en voormalig Arrow).
Dat lijkt me een logische beredenering 😃
Ronny Door de mechanische sturing komt hij automatisch weer terug in zijn originele stand (draait altijd net zo veel vooruit als achteruit). Al hoewel ik tot nog toe overal lees dat de stoeltjes 360 graden kunnen draaien.
De stoeltjes kunnen inderdaad precies 360 graden draaien, maar volgens mij niet verder dan dat. Nu ik de onride kritisch bekijk valt op dat de kar een draai naar achteren maakt, dan een draai naar voren, weer een halve naar achteren etc. Net als zeg maar de wijzer van een klok van minuut 1 tot 60 zou kunnen draaien, maar dan om opnieuw bij minuut 1 te komen een volledige ronde terug zou moeten draaien.
Voor een Omnimover, welke ook middels een geleidespoor wordt geroteerd, werkt dit net zo. Deze kan 360 graden draaien, maar dan ook niet meer verder en dus enkel weer de andere kant op. Vandaar dat je bijvoorbeeld in Carnaval Festival in de jungle scéne langs de lelijke nooduitgang kant draait, de kar kan simpelweg niet de andere richting op roteren op dat moment 🙂