Ik heb gelukkig nooit aangehaald dat het geen Efteling touch is, wel dat wat er nu ontworpen is mij niet zal bekoren.
Dus dat deel laat ik rusten maar ga wel de Efteling stijl verdedigen.
De Efteling is een ratjetoe van stijlen en dat is goed, de definitie van wat "Eftelings" is, is net zo moeilijk te beantwoorden als wat een genre is van muziek.
Nu wordt Max en Moritz ontworpen en dat is net als Carnaval festival een zeer cartooneske stijl en dat stuit vele tegen de borst, de planken muur in plaats van een stenen, het scheet kussen, de platte kinder humor en de felle kleuren en het overdaad van schreeuwerige ornamenten.
Het afkraken van de Vliegende Hollander is bijna kult geworden en opgenomen in de Efteling fan sfeer, maar ondanks dat heb ik opeens een zwak voor dat ding en vind ik hem wel aardig maar heeft die de Efteling touch? Mwaa.
De Efteling stijl is begonnen bij Anthon Pieck en kenmerkt zich door scheve huisjes, een middeleeuwse boeren stijl en dat het opgenomen kan worden in de natuur.
Ton van der ven week er al van af met:"Fata Morgana, Piranja, de Bob en ik zeg ook het spookslot... Maar omdat die er al zo lang staan zijn we er van gaan houden.
Nu zijn er mensen die zeggen bah dat wat de Efteling nu doet allemaal is niet voor mij, ook ik heb die periode en Max en Moritz hoort misschien niet in het plaatje van Anthon Pieck.
Maar wel in het plaatje van de nieuwe ontwerpers en dat maakt het Eftelings, de combinatie van ontwerpers die een pretpark mooier proberen te maken.
En als je het echt niet meer aan kan of zo boos bent wat let je dan om dat deel links te laten liggen, wat vele met Pandadroom deden.
Ik denk dat als het er eenmaal staat en het plaatje klopt ik er toch wel van ga houden, heb nog maar 1attractie nooit omarmt en dat was Pandadroom.