JeepeeB Ik denk ook dat M&M een hit gaat worden onder de doelgroep. De keuze voor dit type coaster ter vervanging van de Bob snap ik helemaal. Een echte familiecoaster ontbrak nog in het attractieaanbod.
'Sfeerloos en goedkoop' zie ik als de optelsom van losstaande elementen en de mate van thematisatie in zijn geheel. Mijn referentiekader is hierbij de Efteling zelf. Het park wil naar eigen zeggen behoren tot de top van themaparken in Europa, dus buitengewone kwalitatieve verwachtingen lijken me dan niet ongegrond. Het park heeft ook met recente toevoegingen laten zien dat uitgebreide thematisatie wel mogelijk is (Baron 1898, Symbolica).
Toegegeven, de binnenkant van het station ziet er mooi uit. De coaster zelf is niet aangekleed, wat bijvoorbeeld mogelijk was geweest door de baan door een heuvellandschap te laten rijden (denk Alpenexpress in Europa park). De wachtrij ziet eruit alsof men een paar houten pallets over had en doet me terug verlangen naar de wachtrij van de Bob. Die pop uit het raam verwacht je misschien in een spookhuis op de kermis maar niet in de een vooraanstaand themapark anno 2020. Het is nog even afwachten hoe uitgebreid de landscaping gaat zijn (hier valt nog veel mee te behalen), maar het gaat denk ik nog wel een tijd duren voordat het er weer natuurlijker uit gaat zien.
De Bob is neergezet in een tijd waarin de Efteling explosief groeide en snelle uitbreiding van het aanbod nodig had. En zelfs toen waren deze toevoegingen (voor die tijd) uniek in Europa. Dus niet alleen de Bob, maar ook bijvoorbeeld de Halve Maen, Python en Piranha. Bovendien lag de Bob mooi verscholen tussen de bomen, in plaats van op een kale vlakte.
Ik persoonlijk stoor me ook aan de loods van Fabula die niet wordt bedekt. Het had al veel geholpen om er een wand met klimop tegenaan te zetten en wat minder bomen te kappen (of meer te planten) zodat het er wat groener en verdekter uitziet. Bij Symbolica is de achterkant van de attractie die in het zichtveld staat mooi afgewerkt met een rotsformatie, en bij deze ride is dat opeens niet meer belangrijk? Het is het allemaal gewoon net niet en inconsistent met de kwaliteitsdrempel die het park zichzelf heeft opgelegd.
Zo dat was mijn rant 😃