Eftelflags Even een flinke schop. Ik heb eindelijk de kans gehad om met een achtbaanontwerper even kort te praten over dit onderwerp en kon dus eigenlijk direct aan een leverancier vragen hoe dit nu zit. Nou; het is toch inderdaad iets ingewikkelder dan simpel zand vullen. Allereerst heeft elke leverancier hier allemaal zo zijn manieren voor, deels te maken met hoe de fabricage van de track is. Hoe holler de buizen, hoe harder geluid versterkt kan worden. Soms werkt het spuiten van een laagje met lijm al prima, soms werkt het vullen beter etc. etc. Maatwerk dus. Daarnaast is het vaak geen zand, maar een mengsel wat eerder lijkt op zand vermengt met gravel. Enkel zand werkt niet, omdat er in het mengsel juist ruimte moet ontstaan om de geluidsgolven op te vangen. Als je namelijk gewoon en track afvult met zand dan verplaats je de geluiden naar een ander deel van de constructie en heeft het kosten/baten weinig nut. Het meest effectief is het om de track zelf (waar de wielen zitten) te vullen met zand. Omdat je het geluid juist weer 'breken' bij de veroorzaker.
Het komt zelden voor dat hele achtbanen volledig worden gevuld met zand, maar het is wel eens gedaan. Het heeft enkel niet zo heel veel effect en het is dus velen malen effectiever om het probleem op een iets andere manier op te lossen. Andere wielen, bepaalde delen vullen etc. Maar inmiddels zijn de productieprocessen zodanig verbeterd dat in de fabricage al rekening kan worden gehouden met geluidsversterking dmv. holle buizen.
Kom dus even terug op iets van lang geleden, maar was de vraag nog niet vergeten. Staat nog steeds op wensenlijstje te doen voor TPS 🙂 Zit volgens mij meer in dan we denken.
@Niek (de Sandman!)
@Michael
@Hjalmar