In ons Klein Efteling-nieuws topic postte @Joordi zojuist dat er een aanpassing komt aan Symbolica. Omdat we hier een discussie hierover over verwachten en ook het resultaat kunnen bespreken heb ik dit topic aangemaakt om hier verder over te praten 🙂

Tijdens je rit door de geheime gangen en magische vertrekken van Symbolica, kom je vanaf de kerstvakantie vaker O.J. Punctuel tegen.

Voordat je op audiëntie bij Koning Pardulfus gaat, wijst hoflakei O.J. Punctuel je op de regels van het Paleis der Fantasie. Maar dan breekt Pardoes in! Hij leidt je stiekem door de geheime gangen en magische vertrekken van Symbolica. De hoflakei is het hier natuurlijk niet mee eens. Vanaf de kerstvakantie zal hij dat iets vaker laten blijken.

O.J. Punctuel in elke paleistour
Vanuit het Botanicum, waar je nat wordt doordat de Fabelvis de ruit breekt, verwijst Pardoes je naar de Poorten Passage. In deze gang met deuren draait je Fantasievaarder één van de ruimtes in die hoort bij de gekozen paleistour: het Schatten Boudoir, de Muziek Salon of het Helden Kabinet.

Op het moment dat het voertuig die ruimte binnenrijdt, komt O.J. Punctuel tevoorschijn en spreekt je> vermanend toe. Je bent immers op een plek waar je eigenlijk niet mag komen en daarom zorgt hij ervoor dat jouw voertuig stopt. Dan gaat Pardoes zich ermee bemoeien vanuit de spiegel. Pardoes wil juist dat je verder gaat met de tour door het Paleis. Alleen door op de knop op het dashboard te drukken, krijgt de Fantasievaarder weer energie om verder te gaan. De vraag is naar wie er geluisterd wordt, naar Tovernar Pardoes of secretaris protocollair O.J. Punctuel?

Bron: Efteling Blog

Goede stap denk ik. Dit kan de schakel zijn om het verhaal duidelijker te maken voor iedereen.
Ik vraag me wel af of ze dit in de avonduren gaan oppakken? Er staan voor zover ik kan zien geen sluiting van de attractie in de planning bij de Efteling.

Wat vinden jullie?

Goed nieuws! Het personage is populair en makkelijk herkenbaar. Hopelijk maakt het deze saaie scènes wat meer levendig. Op de schets op Looopings lijken helaas enkel de ogen van OJ zichtbaar. Wat zouden we op de spiegels te zien krijgen? Pardoes? Of dienen die enkel nog maar voor de actiefoto?

• Joordi heeft hierop gereageerd.

Tim In de spiegel is Pardoes te zien, dus ga er maar vanuit dat Pardoes je vanuit de spiegel toespreekt.

• Tim vindt dit leuk.

Ze zijn druk bezig in De Efteling, er gebeurt veel nu. Denk dat dit een goede stap is, ik snap ook niet veel van Symbolica. 🙂

Het zal mij benieuwen, als ze de huidige animatronics ook even meepakken zodat die:
        1 - beter wegewerkt zijn en je niet een halve animatronic ziet. (Pardoes in de sterrenkamer)
        2 - beter gepositioneerd worden zodat ze niet in een vreemde houding staan (Pardoes op de trap)
        3 - Pak ook meteen maar even de stem van Pardoes mee.....

Het lijkt er niet op dat het gaat gebeuren maar ik zie liever een soort interactie tussen OJ Punctuel en Pardoes door de hele attractie waarbij OJ de hele tijd Pardoes wijst op de regels en dat we op dat moment daar niet mogen zijn.

ArcovandenBroek Wat valt er niet aan te snappen?! Je gaat op tour door het paleis der fantasie, that’s it.

Ben erg benieuwd naar de nieuwe animatronics. Maar ik verwacht geen uitgebreide bewegingen zoals degene die er nu staan. Denk dat het woord “animatronics” al een te hoge verwachting schept voor wat we gaan zien. Punctuel in een harnas waarbij alleen de ogen bewegen, mogelijk een Punctuel die uit een schatkast komt bij het boudoir.

Toch leuk dat ze blijven updaten.

Ben erg benieuwd of dit echt gaat zorgen voor een betere verhaallijn. Ik had Oj punctuel dan liever nog voor de scene’s willen zien, vraag me namelijk af of het nodig was om 3 nieuwe animatronics te kopen als het ook met 1 kan? Dan liever dat geld besteden aan het nog verder optimaliseren.

Ik vind het wel bijzonder dat ze nog iets gaan veranderen aan Symbolica. Daarmee geeft de Efteling aan dat ze zelf ook nog niet helemaal tevreden zijn met het eindresultaat. Ik ben benieuwd of we nog meer aanpassingen kunnen verwachten de komende tijd ...

John Alleen door op de knop op het dashboard te drukken, krijgt de Fantasievaarder weer energie om verder te gaan.

🤣 Efteling storytelling in 2019

Ik hoop dat ze het spelletje aanpassen en ik wilde eigenlijk meer storytelling in de scenes voor het magazijn, nu zie je een ouwe tovenaar, dan opeens vlinders en daarna zit je bij een fabelvis...

Ik had O.j. Punctuel er bij gehaald die dan verbaasd was over de magie van Pardoes, uitleg dus over wat je ziet.

Stijngeene Dit zal gedaan zijn zodat de drie tours meer onderscheidend worden, de Punctuel in een harnas zal waarschijnlijk enkel te zien zijn in de Heldentour.

Ik vind dit echt geweldig nieuws! Symbolica is al best een prima attractie maar er valt veel te verbeteren. De nietszeggende spiegels betrekken bij het verhaal is een gouden zet.

• Tim vindt dit leuk.

Ik vermoed dat we de komende jaren regelmatig updates gaan zien in de attracties. Wat ik al eens begrepen/gelezen/gehoord heb is Symbolica voor het ontwerpteam nooit af is en de attractie ook de mogelijkheid heeft makkelijk updates toe te voegen.

ik ben de attractie meer en meer gaan waarderen, maar een uitbreiding op het verhaal als deze gaat de rit denk ik een stuk sterker maken. Ik ben er blij mee dat het park constant de attractie opfrist.

Wat je mening ook is over deze ride, deze scenes kon niemand goed vinden. Niets meer dan respect dat de Efteling dit ook inzag en nu deze investeringen doet. Tof!

Leuk dat ze nog steeds investeren in de attractie. Al had dit wel vanaf dag 1 gedaan moeten worden.

Tof dat we deze figuur straks wat vaker gaan tegenkomen tijdens ons ritje in Symbolica. Ik verwacht net als Piet_Verdriet niet dat we echt complete animatronics moeten verwachten maar eerder statische voorwerpen waar dan iets van O.J. Punctuel in zit zoals het harnas op de concept art. Op zich lijkt me dat trouwens niet eens verkeerd, met subtiele kleine bewegingen en een leuke dialoog kan dat misschien juist wel sterker zijn dan een complete animatronic die dan in een hoekje een klein beetje staat te bewegen.

Ik verwacht trouwens van het gebruik van de displays in deze scène dat het totaal geen invloed op de rit gaat hebben. Stel jij zit achterin en wilt de tour afmaken maar een andere groep zit op de voorste bank en die kiezen ervoor om naar Punctuel te luisteren dan zou voor jou de rit verpest zijn. Ik gok dat als je ervoor kiest om de tour te stoppen dat Pardoes zal ingrijpen en je alsnog door het Fantasiedepot en de Feestzaal stuurt. Wat mij betreft zouden die schermpjes er sowieso nog steeds gewoon uit mogen, maargoed dat is weer een andere kwestie 😉

De enige manier om deze attractie echt tot leven te krijgen is m.i. competitieve interactiviteit aan toe te voegen.

Joell Mwa, het is toch gebruikelijk dat een pretpark zijn of haar darkrides een beetje plust. Doen zoveel parken. Waarom direct van dag 1?

• Joell heeft hierop gereageerd.

Eftelflags Je zou toch zeggen dat de meeste parken meteen op dag 1 de attractie helemaal af moeten hebben. Neem aan dat dit bij Droomvlucht en Fata Morgana toch wel was. Tevens zie je vaak bij Disney dat alles op dag 1 van een nieuwe attractie die moet meegaan voor minstens 5 jaar voor nieuwe veranderingen.

Joell Niet mee eens. Je ontwerpt wel eens zaken en die pakken dan toch anders uit, of het lukt gewoon niet binnen de op dat moment beschikbare budgetten en tijdsplanning. In zo'n geval kan je prima een aantal zaken later toevoegen. Ik kan daar geen gemiddelde tijd opplakken.

Disney is daar heer en meester in, waarbij regelmatig zaken later worden aangepast in darkrides. Ook Droomvlucht heeft in zijn levensjaren al redelijk wat aanpassingen gehad en Fata Morgana wordt op detailniveau ook nog steeds aangepast. Ik vind het niet zo'n heel groot punt.

Daarbij draait deze ride nu 1.5 jaar probleemloos aan 1 stuk door, zonder lange onderhoudsperiode. En dat men dit ook na sluitingstijd weet om te bouwen vind ik wel noemenswaardig. Dat is best uniek hoor. Dit alles los van mijn persoonlijke mening over de ride.

Wat ik gewoon nog hoop is dat men het laatste stukje out door wachtrij, zeg maar vanaf de trappen, nog weet te overdekken.

Eftelflags

Eftelflags Daarbij draait deze ride nu 1.5 jaar probleemloos aan 1 stuk door, zonder lange onderhoudsperiode.

Droomvlucht en Fata Morgana zijn niet te bereiken zonder de attractie stop te zetten. Bij Symbolica kan alles achter de schermen gedaan worden en later binnen een aantal uur worden toegevoegd. Carnaval Festival moest dicht omdat ze het rit systeem hadden aangepast en sommige poppen dus dit moest wel even dicht.