Hoewel het lezen van een trip report van een eerdere reis enorm veel voorpret geeft voor een aanstaande reis wilde ik deze keer toch maar niet bijna een jaar wachten met het maken van dit trip report. Dat scheelt voor mij weer wat brain training bij het schrijven en jullie hebben ineens napret in plaats van voorpret bij het lezen, lijkt me een goede deal toch?
In deze reeks verschenen ook:
UK Trip 2019 Vertrek + Chessington World of Adventures
UK Trip 2019 Oakwood Theme Park
UK Trip 2019 Thorpe Park + terugreis (je bent hier nu)
Thorpe Park
Vandaag is helaas alweer de laatste dag van onze UK Trip, maar voor we met de boot terug naar Nederland varen gaan we eerst nog een dagje stevig coasteren. Dat doen we in Thorpe Park, het enige park van deze trip waar ik al eerder geweest ben. De voorspelling is dat het vandaag erg druk gaat worden en aangezien het een Merlin park is (waarvan het bekend is dat ze héél graag voordring pasjes verkopen zijn we eigenlijk al op het ergste voorbereid. Bij aankomst op de parkeerplaats lijkt deze drukte, ondanks dat er vandaag Halloween gevierd wordt, erg mee te vallen en dat blijft uiteindelijk ook zo gedurende de hele dag.
Nadat de bus geparkeerd is wandelen we naar de ingang en gaan het park binnen. Wat tof is aan Thorpe Park is dat het op een soort van eiland ligt en je met een grote brug het water over steekt om in het daadwerkelijke park te komen. Minder tof is dat je daarna meteen de Dome binnen komt. Vroeger was dit een zwembad, tegenwoordig een van de meest lelijke ingangsgebieden die een pretpark kan hebben. We lopen er dan ook snel doorheen en wachten buiten tot het 10 uur is en we verder het park in mogen.
Zoals gezegd, het ziet er niet heel druk uit
#AnIslandLikeNoOther
Om 10 uur worden we doorgelaten en gaan we op weg naar onze eerste achtbaan van vandaag. We hebben besloten dat dit Saw - The Ride gaat zijn aangezien deze Gerstlauer Eurofighter door zijn lage capaciteit zelfs op een rustige dag een lange rij kan hebben. Daar aangekomen blijkt deze echter “delayed” te zijn, wat wij vertalen naar te laat opgestart aangezien de karretjes al een tijdje hun testritjes maken inmiddels. Maar gelukkig, net als we op het punt staan om weg te lopen en toch eerst wat anders te gaan doen gaat de rij open en kunnen we aansluiten voor ene ritje. Na een korte wachtrij (lang leve onze strategie om hier eerst heen te gaan) kunnen we instappen. Het blijft jammer da deze achtbaan zo oncomfortabel is want qua lay-out en elementen is hij best wel tof.
Geeft niks hoor, we wachten wel even
Na Saw is het meteen tijd voor de volgende van de “Big Five” van Thorpe Park, namelijk Colossus! Ook deze achtbaan is pas net open omdat hij eerst in “storing” was, maar he het is Thorpe Park dus ik had me er al een beetje op ingesteld dat het park me niet omver zou blazen qua operations. Doordat de rij pas net open is kunnen we in ieder geval lekker doorlopen door de wachtrij en komen we snel aan in het station. Het gebied rondom deze achtbaan blijf ik fantastisch vinden met de Jungle achtige uitstraling door het vele groen. Ik vind het wel eeuwig zonde dat ze de vijver die onder het laatste stukje van de lifthill en de first drop hebben volgestort met beton zodat ze makkelijker onderhoud kunnen plegen. Waar dit voorheen een mooi organisch geheel met het vele groen vormde is het nu een lelijke parkeerplaats waar toevallig een achtbaan overheen raast. Gelukkig staat de rest van de baan dus nog wel mooi in het groen. De rit zelf is gewoon goed, veel mensen vinden de lay-out met z’n 4 aaneengeschakelde heartline rolls saai of ervaren deze als misselijk makend. Ik vind hem juist erg tof en kan het goed hebben, ook qua comfort is de rit achterin de trein goed te doen.
Dit is toch gewoon prachtig? 😍
Zoef! Snel door naar de volgende achtbaan
De volgende achtbaan word The Walking Dead: The Ride, echt iets voor mij als iemand die helemaal niks met horror heeft 😅 Ook hier staat weer een erg korte rij, maar ook hier kunnen we niet direct naar binnen omdat net voordat we aan de beurt zijn om het gebouw te betreden de achtbaan in storing schiet. “Gelukkig” duurt dit allemaal niet heel erg lang en kunnen we alsnog redelijk snel naar binnen. In eerste instantie wilde ik het spoiler vrij houden, maar tijdens het typen kwam ik erachter dat me dat niet lukt. Wil je geen spoilers scroll dan even voorbij de volgende foto.
Ben je er nog? Mooi, dan gaan we verder. Binnen krijgen we eerst een korte voorshow die bestaat uit een kleine introductie via een tv-scherm, daarna moesten we schijnbaar uit onszelf door de gesloten deuren voor ons verder stormen. Netjes opgevoed als wij zijn blijven wij echter wachten tot een medewerkers ons uiteindelijk verteld dat het wel echt de bedoeling is dat we verder gaan dus dat doen we dan maar. Dan loop je door een hele lange gang richting het station, steeds enge geluiden maar uiteindelijk gebeurt er de hele tijd niks en 90% van de tijd zie je ook niks omdat het enorm donker is in die gang. Het licht uit doen en boe roepen is geen thematische beleving Thorpe Park! De rit in de achtbaan zelf is gelukkig een stukje vermakelijker met wat leuke effecten onderweg. Je bent op de vlucht voor de zombies maar uiteraard valt de trein op de lifthill een keer stil en moet herstart worden wat met de nodige horten en stoten gaat. Maar echt spannend word de rit verder nooit en het horror thema vind ik dus gewoon niks. Na de rit moeten we weer vlug vlug uitstappen en verlaten we de attractie via eenzelfde soort gang als waardoor we binnen kwamen. Nogmaals: het licht uit doen en boe roepen is geen thematische beleving Thorpe Park! Kort gezegd, ik was niet heel erg onder de indruk van de attractie en Thorpe zelf duidelijk ook niet aangezien hij niet toegevoegd is aan de “Big Five” (wat dan Big Six zouden natuurlijk).
Achja het is een achtbaan dus het moet maar 😉
In een ruim uurtje hebben we dus de eerste 3 achtbanen van vandaag alweer gehad, dat schiet lekker op! We besluiten richting Stealth te gaan want @Ivetje wil deze graag als 200ste achtbaan aan haar Coaster-Count toevoegen! Hier treffen we de eerste echte rij van vandaag aan, deze staat op 20 minuten, wat natuurlijk goed te doen is maar uiteindelijk blijkt het niet eens zo lang te zijn, altijd lekker zo’n meevaller! Stealth is precies zoals ik me hem herinner van mijn vorige bezoek, helaas erg kort maar wel enorm krachtig. Van mij zou deze coaster best een paar van die tophats extra mogen hebben maar helaas. En helaas ook geen rollback ☹
Na het ritje op Stealth hebben we nog even tijd over voor we zouden gaan lunchen dus onderweg daarnaartoe pakken we nog snel een ritje in Detonator: Bombs Away mee (dat rijmt). Dit is “maar” een standaard Fabri Free Fall maar toch leuk om even mee te pakken nu de wachtrijen overal zo meevallen.
Daar gaan @Cerveza en Marciano met daarachter verstopt Marloes
Wat een fantastisch gezicht blijft dit toch
Tijdens het wachten voor Detonator komt Nemesis Inferno alvast een keertje voorbij gereden maar die gaan we later pas doen
Lunchen doen we bij Inferno’s Pizza & Pasta, hier vind je een onbeperkt pizza en pasta buffet (verrassing! 😉). Op zich is het eten best wel ok voor zo’n soort buffet echter is het buffet wel erg vaak leeg waardoor er flinke rijen voor staan. Uiteindelijk lukt het ons allemaal om de buikjes rond te eten en met een gevulde maag vervolgen wij onze weg door het park.
We besluiten richting The Swarm te gaan maar als we onderweg langs Flying Fish komen zijn we solidair met degene die deze achtbaan nog moeten doen voor hun lijstje en doen ook een ritje mee. Maar daarna snel door daar het post-apocalyptische themadeel waar The Swarm te vinden is. The Swarm is een toffe B&M Wing Coaster met leuke elementen en een toffe layout. Het is alleen wel jammer dat veel effecten onderweg het niet meer of nog maar sporadisch doen. Het is trouwens ook jammer dat je hem tegenwoordig niet meer achteruit kunt doen maar gelukkig heb ik dat destijds wel kunnen meemaken dus met een ritje vooruit ben ik nu ook tevreden.
Na The Swarm is het tijd voor Nemesis Inferno (ik weet het, we lopen een hele logische route door het park met ons groepje maar je moet toch de tijd vullen als het zo rustig is he). Aangezien ook hier de rij relatief kort is besluiten we even extra te wachten om deze B&M Inverted front seat te kunnen doen. Dit blijft toch wel een van mijn favoriete coasters en ik weet dat het een controversiële mening is maar ik vind hem beter dan z’n broertje Nemesis in Alton Towers.
Fantastische near-misses heeft deze achtbaan
Zoef, ondersteboven over het station
Nog zo’n fijne near-miss met een scherpe reclame erop 🤕
Fijn deze achtbaan spaghetti alleen ajmmer dat er niet ook net een treintje van Stealth te zien is
Hier hebben we wel het bakje van Detonator in beeld
Nemesis Inferno ligt trouwens net als Colossus enorm mooi in het groen
Na het ritje Nemesis delen we ons groepje op, een deel wil namelijk Derren Brown’s Ghost Train: Rise Of The Demon gaan uitproberen. Ik en @vanHUSSEL zien dat niet zo zitten en besluiten een rondje door de “Mega” Store te doen die uiteindelijk niet bepaald mega blijkt te zijn. Aangezien de rest nog wel even in de rij zal staan bij Derron Brown’s Ghost Train besluiten we nog een ritje Stealth te gaan doen. Onderweg naar de wachtrij springt er vanaf een opstapje ineens een rare kerel voor m’n neus die me aan blijft staren. Uiteindelijk blijkt ie bij het Halloween “entertainment” te horen, het leek eerlijk een opgeschoten puber die uit was op ruzie maargoed andere mensen vinden dit blijkbaar wel leuk dus het zal wel.
Bij Stealth besluiten we, wederom vanwege de korte wachtrij, om eens een ritje front seat te doen. Vlak voor we aan de beurt zijn, je raad het al, gaat de achtbaan in storing. Gelukkig is de technische dienst snel ter plaatse en is het probleem ook zo verholpen. De luchtslang van het pneumatische systeem dat het hekje van de operator moet sluiten voor de trein vertrekt is losgeschoten en moet even opnieuw bevestigd worden. Een beetje knullig zullen we maar zeggen. Niet veel later maken we ons ritje (helaas weer geen rollback), wat een geweldige ervaring. Ik had nog nooit voorin gezeten in een coaster als deze maar daar krijg je het gevoel van snelheid en hoogte zoveel beter mee, fantastisch!
Na dit ritje sluiten we ons weer aan bij een ander groepje waarmee we alvast een beetje richting de Dome beginnen te wandelen. Onderweg pakken Marciano, Marloes en ondergetekende nog even een ritje op Rush mee. Dat is een grote S&S schommel (helaas staat trouwens de S&S “vliegenmepper” nog steeds stil in het park), dit blijven stiekem toch machtige machines met dat enorme geluid dat ze produceren en de krachtige rit. Hierna is het ook voor ons tijd om richting de Dome te gaan, na daar even rond gehangen te hebben is ook de groep die in de Ghost Train geweest is weer terecht en verzamelen we ons weer bij de bus.
Bijna vergeten, sfeervol stukje pretpark he?
In de bus gaat zo’n beetje iedereen meteen aan het infuus, of in ieder geval hun telefoons 🔋
Onderweg naar de boot spelen we nog een aantal rondes busbingo. Zoals altijd is Arco de prijsjes weer vergeten (😉) dus gedurende de trip heeft iedereen een aardigheidje voor in de prijzenpot gekocht zodat er een mooie verzameling aan prijzen uit de verschillende parken ontstaan is. Na de bingo word er door de achterbank nog even een karaoke momentje ingelast dat ook lekker door gaat terwijl we bij de douane staan te wachten tot we door mogen rijden naar de boot 🤣
Op de boot aangekomen gaan we vervolgens nog met een grote groep dineren wat natuurlijk erg gezellig is ter afsluiting van een geslaagde trip. Daarna gaat deze afsluiting in de bar nog door tot in de kleine uurtjes en daar weer voorbij. @ArcovandenBroek, @moenieseuren, @Jeff, @Maik, @Ivetje en ikzelf doen nog net niet het licht uit vandaag. Achteraf gezien hadden we de nacht net zo goed kunnen doorhalen aangezien we pas rond half 4 Engelse tijd naar bed gingen en om 7 uur Nederlandse tijd de wekker alweer ging. Misschien moeten we dat de volgende keer eens proberen..
Voor we naar bed gaan natuurlijk wel even buiten kijken of we nog de goede kant op varen 🚢
Dit was hem dan, mijn laatste verslag van deze trip. Een trip die wederom heel erg geslaagd is. Leuke nieuwe parken, leuke mensen, veel gelachen, weinig geslapen, perfecte combinatie zeg ik. @ArcovandenBroek bedankt voor de organisatie, Kaya bedankt voor het ons veilig door Engeland sturen en ook weer veilig terug in Nederland afzetten en alle anderen voor de gezelligheid. Tot de volgende! 😎