Hoewel het lezen van een trip report van een eerdere reis enorm veel voorpret geeft voor een aanstaande reis wilde ik deze keer toch maar niet bijna een jaar wachten met het maken van dit trip report. Dat scheelt voor mij weer wat brain training bij het schrijven en jullie hebben ineens napret in plaats van voorpret bij het lezen, lijkt me een goede deal toch?
In deze reeks verschenen ook:
UK Trip 2019 Vertrek + Chessington World of Adventures (je bent hier nu)
UK Trip 2019 Oakwood Theme Park
UK Trip 2019 Thorpe Park + terugreis
Traditiegetrouw verzamelen we op donderdagmiddag bij de snackbar naast het metrostation in Hoogvliet. Hier geniet een groot deel van de groep nog even van een frietje, snack en een drankje dat ons voor een speciale prijs aangeboden wordt als we het geheime codewoord “UK Snackmenu” gebruiken bij het bestellen. Ondanks de vele files en een vergeten paspoort is iedereen op tijd aanwezig (eventueel om aan te sluiten bij de Stena Line terminal in Hoek van Holland) en vertrekken we net na zessen met de bus richting Hoek van Holland. Ook dit jaar is Kaya de buschauffeur die ons naar al die toffe parken gaat brengen en uiteindelijk ook weer terug in Hoogvliet.
Aangekomen in Hoek van Holland ontvangen we van Arco allemaal ons ticket voor de boot, dit ticket doet ook meteen dienst als sleutel van onze hut. Nadat we aan boord zijn gegaan leggen we snel onze spullen in de hut en strijken vervolgens neer in een van de barretjes aan boord van de boot. De oplettende lezer heeft het misschien al opgemerkt maar we maken de overtocht ditmaal met Stena Line. Hoewel de schepen van Stena Line net even wat nieuwer zijn vind ik (en vele anderen met mij) de schepen van P&O Ferries een stuk gezelliger. Op de Stena Line gaat de bar net even wat te vroeg dicht, de zitplekjes zijn een stuk minder gezellig en op sommige plaatsen gaat zelfs het licht uit. Maar dat mag de pret niet drukken, het is nu eenmaal praktischer om voor deze naar Harwich te varen dus dat hebben we er maar voor over. Overigens wisten we het zelf tot in de kleine uurtjes gezellig te houden, mede doordat @Maik ontdekte dat ze bij de receptie nog gewoon de nodige drankjes verkochten uit een klein koelkastje terwijl alle bars al gesloten waren. Het bleef nog lang onrustig in een bepaald hoekje op de boot zullen we maar zeggen 😁 Na een kort nachtje slapen was het tijd om de bus op te gaan zoeken op het autodek en vervolgens met de bus de boot te verlaten. Na een tussenstop bij de douane voor een paspoortcontrole gingen we dan eindelijk echt op weg naar onze eerste bestemming van deze reis.
In de bus wordt er meteen ge-ThemeStalked 😉
We zijn aan boord, varen maar!
Hé, waar is iedereen ineens…?
Chessington Wold of Adventures
Tegen 10 uur arriveren we bij Chessington en na het uitdelen van de entreebewijzen en polsbandjes voor het diner vanavond is het tijd om het park te gaan verkennen! Voor mij is dit een van de nieuwe parken die we tijdens deze trip zullen aan doen. Zoals gebruikelijk heb ik me ook niet te veel ingelezen in wat er allemaal precies in dit park te doen is om me maximaal te laten verrassen. Het enige dat ik op voorhand echt wist was dat het een park is van de Merlin groep (wat helaas niet echt een positief ding is naar mijn mening). Ik wist dat Vampire er staat, een Arrow Suspended Coaster waarover de meningen nogal verdeeld zijn. En ik wist dat in dit park vroeger de legendarische darkride Bubbleworks te vinden was die enkele jaren geleden is omgebouwd naar The Gruffalo (als fan van BUBBELS vond ik dat zonder de ride gedaan te hebben eigenlijk al een beetje jammer 😉). Maargoed tot zover de voorbeschouwing, nu is het écht tijd om het park te gaan verkennen!
We wandelen vanaf de hotelingang waar we het park binnen gaan eerst naar Dragon’s Fury, een spinning coaster waar door de geringe capaciteit een lange rij zou kunnen ontstaan gedurende de dag. Daar aangekomen blijkt de rij nog mee te vallen, we wisten toen nog niet dat dit gedurende de dag zo zou blijven aangezien het vrij rustig bleef in het park, dus we sluiten snel aan. Overigens bevindt deze achtbaan zich zo’n beetje tegenover een van de ingangen van het park. Eigenlijk is het dus wel een beetje een beginnersfout om hier dan toch als eerste aan te sluiten zo kort na park opening. Maar zoals gezegd valt de rij mee en al snel komen we aan in het station om in te gaan stappen. Daar blijkt dat er per karretje (met plek voor 4 personen) maximaal 3 volwassenen mee mogen. Waar deze gekke regel vandaan komt, ik heb geen idee maar aangezien het om een Merlin park gaat schiet mijn gedachte vrij snel naar het verkopen van extra voordringpasjes. Overal ter wereld behalve in Merlin parken worden deze karretjes namelijk gewoon volledig gevuld. Het mag de pret overigens niet drukken want de rit is erg vermakelijk wanneer blijkt dat deze een stuk langer in dan ik verwacht had en na de tweede lift ons karretje ook in een flinke spin raakte. De eerste achtbaan van de trip is goedgekeurd dus!
Daarna gaan we meteen door naar toch wel het main event van vandaag, Vampire. Zoals gezegd ontdekte ik dat de meningen over deze achtbaan toch wat verdeeld waren. Ik had altijd begrepen dat dit een super toffe suspended coaster moest zijn waar veel mensen enthousiast over waren, maar ik hoorde ineens toch ook wat kritische geluiden dat de rit eigenlijk maar saai zou zijn. Hoog tijd om zelf eens te gaan ontdekken wat we ervan vinden. Na de rit moet ik zeggen dat ik me in beide meningen wel kan vinden. De baan heeft stukken waar bijzonder weinig actie te vinden is, maar daarnaast heb je ook de enorme zwieper die je ergens na de tweede lifthill maakt die echt wel heel tof is. Wat mij betreft maken de stukken met actie en het unieke van deze achtbaan de saaie delen toch ruim goed en kan ik niet anders zeggen dan: tof ding!
Het station is simpel maar toch best sfeervol
Dracula zelf is ook aanwezig achter zijn orgel
Hier dus een van de wat meer saaie stukjes in de baan, hierna volgt dan wel weer een toffe duik naar beneden
Na al deze duisternis met vampiers en dergelijke is het tijd voor een wat vrolijker attractie, The Gruffalo River Ride Adventure. Na een korte wachtrij stappen we in ons ronde bootje waar je met 4 volwassenen maar net in pas (en wat hier dan ineens wel gewoon weer mag) en beginnen aan ons avontuur. Dit avontuur volgt het verhaal uit het boek The Gruffalo en laat met leuke, kleurrijke scenes het gehele verhaal voorbijkomen. Onderweg is er zelfs nog wat aquafun in de vorm van fonteinen die over de boot spuiten en een kleine drop, maar niks waar je echt nat van wordt. Stiekem vraag ik me toch een beetje af hoe het geweest is toen deze attractie nog Bubbleworks heette.
Na al deze avonturen hebben we honger gekregen. Voor de lunch strijken we neer bij de Smokehouse BBQ & Bar. Wat hier op het menu staat laat zich denk ik wel raden 😉. Na een snelle lunch gaan we ook snel weer verder want er zijn nog meer achtbanen om te berijden! De volgende op het programma is Rattlesnake, een standaard wilde muis van Maurer. Een vermakelijk baantje met behoorlijk agressieve remmen, iets wat op deze banen ook redelijk standaard is. Wat minder standaard is is dat ook hier maar maximaal 3 volwassenen per karretje mee mogen, wat is dat toch voor geks. In de wachtrij kunnen we trouwens mooi even schuilen voor de lichte regen die ondertussen valt, tegen de tijd dat we ons ritje gaan maken is het gelukkig weer droog.
Dan maar meteen onze bingo compleet maken met Scorpion Express, een standaard model Mack Powered Coaster die we later deze reis nog eentje zullen tegen komen. Wat zullen we ervan zeggen, het is een kleine powered. Voor de doelgroep vast ontzettend leuk, voor ons niet heel spannend en vooral een credit die we even mee pakken omdat we toch graag die bingo compleet hebben. De veiligheidsomroep bij deze achtbaan doet trouwens heel erg denken aan een bepaalde andere achtbaan met een western/mijn themas, iets met “the wildest ride in the wilderness” enzo.
Een attractie die een stuk interessanter is, is Tomb Blaster. Een behoorlijke grote shooter darkride waarbij je in plaats van losse karretjes of een doombuggy achtig systeem juist in een lange trein met karretjes door de ride heen gaat. De decors zijn groot en zien er best tof uit al moet ik toegeven dat ik behoorlijk afgeleid was door het competitieve aspect van de darkride en mijn beoordeling best anders zou kunnen zijn als ik geen geweertje in mijn hand zou hebben gehad.
Groepsfoto in Tomb Blaster 🔫
Hierna gingen we op Zufari. Voor wie wel eens in Wildlands is geweest, dit is eenzelfde soort attractie als de Serenga Safari alleen heeft de truck hier geen aanhanger. Voor wie nog geen idee heeft wat deze attractie nu eigenlijk in houdt. Het is een truck waarbij het deel waar normaal de lading zou zitten nu banken zijn gemaakt waar bezoekers plaats kunnen nemen. Een medewerker bestuurd de truck, er is dus geen vaste rails maar gewoon een asfalt pad dat de medewerker volgt, en rijd hiermee door de verblijven van diverse dieren. Op zich best een leuk ritje waarbij we diverse dieren van erg dichtbij kunnen bekijken, maar voor mijn gevoel toch vrij kort en de oppervlakte lijkt niet heel erg groot. De “finale” scene in de grot voelt alsof hier vroeger van alles gebeurde maar dat inmiddels allemaal verwijderd is. Mede clublid @Hjalmar vertelde onlangs echter hier op het forum dat dit altijd zo geweest is en het nooit spectaculairder geweest is dan de grot waar wat water langs de muur loopt die het nu is.
We vervolgen onze weg door het park en een deel van de groep waagt zich aan een ritje Tiger Rock, een log flume. Deze blijkt uiteindelijk niet heel spectaculair te zijn maar wel vermakelijk. Het gebied waar deze geplaatst is ziet er trouwens wel erg tof uit waarbij je op sommige plaatsen haast omringt bent door de tijger verblijven. De tijgers hebben ook 2 loopbruggen over de paden voor bezoekers wat zorgt voor een imposant uitzicht op deze indrukwekkende dieren.
De tijger overziet het gebied
De eerste groep waaghalzen (helaas een slechte kwaliteit foto)
En de tweede groep (en helaas nog een slechte kwaliteit foto)
Hierna maken we nog een ritje op de Disc ‘o Coaster, Kobra. In principe gewoon een standaard apparaat natuurlijk, maar wel erg tof aangekleed (voor zover dat mogelijk is met een Dic ‘o Coaster natuurlijk). Daarna is het tijd voor de nieuwe attractie van dit jaar “Room on the Broom - A Magical Journey”. Ik had eigenlijk geen idee wat dit voor attractie is maar aan de figuurtjes was al wel te zien dat het niet heel spannend zou gaan worden. Uiteindelijk bleek het een walkthrough attractie met een kleine voorshow die gebaseerd is op een boek geschreven door dezelfde auteur als van The Gruffalo. In de walkthrough volgen we de heks en haar kat die op zoek gaan naar de verloren spulletjes van de heks via vrolijke scenes en wat interactieve elementen. Deze attracties is duidelijk voor de kleinere bezoekers maar ik vond het wel leuk om even gezien te hebben, het deed me qua stijl ook een beetje denken aan het Hans Christian Andersen Fairytale House in Kopenhagen.
Kobra
Onderweg komen we nog langs een aan de grond gelopen schip dat als het goed is in de toekomst wel weer moet gaan varen schommelen
We mogen bijna naar binnen!
Bij een aantal attracties wordt er voor je de attractie in gaat een foto van je groep gemaakt trouwens, best grappig!
Inmiddels is het rond half 4 en hebben we eigenlijk de attracties die we graag wilden doen ook gedaan. Dat betekend dus dat we tijd over hebben voor een re-ride op Vampire. Om daarna even uitgebreid rond te kijken in de grote winkel in het park. Vervolgens maken we nog even het rondje langs de leeuwen en gorilla verblijven (waarbij de leeuwen al naar bed waren want die waren nergens te bekennen). En we sluiten af met een bliksembezoek aan het kleine stukje Sea Life dat zich in het park bevind waarbij steeds als we in de volgende ruimte kwamen de deur achter ons gesloten werd 😂
Whiej
We lachen vandaag wat af he
Schip ahoi!
Inmiddels is het na vijven en is het park gesloten. Tijd om richting het Azteca Hotel te gaan waar Arco voor ons gereserveerd heeft in het Temple Restaurant. Hier genieten we van een goed buffet met een ruime keuze aan lekkere dingetjes. Tegen 7 uur is het tijd om onze reis te vervolgen, we gaan met zijn allen weer de bus in en beginnen aan de lange rit naar het hotel Holiday Inn Express Swansea. Ik ben de exacte tijd even kwijt maar het was geloof ik rond middernacht dat we hier aan kwamen. Na het inchecken strijkt de helft van de groep nog even neer in de bar in het hotel om nog een drankje te doen voor het slapen gaan.
Mijn eerste bezoek aan Chessington World of Adventures is me goed bevallen. Het is hier en daar helaas een beetje een typisch Merlin park met dingen die wel weer eens een likje verf kunnen gebruiken, maar over het algemeen is het gewoon een leuk park met toffe attracties. Ik verwacht alleen niet dat ik hier terug ga komen voor men een grote nieuwe attractie opent, al begreep ik van sommigen dat je dan wel heel lang moet wachten 😉