Zonder erover te willen opscheppen: ik heb in m’n leven al een heleboel pretparken bezocht. Grote parken, kleine parken, zwaar gedecoreerde themaparken, kale attractieparken, parken met vriendelijk personeel en parken waar de crew ronduit bot was. Ik kan me niet meer elk bezoek herinneren, maar ik heb tijdens de afgelopen twintig jaar wel een duidelijke voorkeur opgebouwd. Die voorkeur gaat uiteraard niet naar de parken waar het personeel me afsnauwt en ook de kale attractieparken vallen vlug af. Thema en sfeer zijn voor mij een doorslaggevende factor. En als er één concern dat begrepen heeft, is het Disney wel. De parken die Disney ons geschonken heeft, behoren tot de mooiste, gezelligste en beste themaparken van de planeet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen (ja Walt Disney Studios, ik kijk naar jou) maar over ’t algemeen is de kwaliteit van zo’n Disney-themapark niet te evenaren.
Disney heeft een grote aantrekkingskracht op mij, zoveel is zeker. Wanneer ik de afgelopen jaren buiten Europa reisde, was dat immers vaak om een Disney Resort te bezoeken. Maar ja… op een gegeven moment kreeg ik wel het gevoel dat er meer plekken bestaan dan Anaheim, Orlando, Tokyo, Hong Kong en Shanghai. Een van die plekken is Taiwan, de eilandstaat waar ik tijdens de herfstvakantie van 2019 heen reisde. Het werd een vakantie die noodgedwongen geen Disney-themapark bevatte, maar uiteraard ging ik op zoek naar alternatieven. Een van die alternatieven was het Taipei Children’s Amusement Park. Hoe dit pretpark presteerde? En of het de vergelijking met Disney doorstaat? Je leest het hieronder.
1. Kleurrijke characters
Disneyland zou Disneyland niet zijn indien Mickey, Minnie en Donald er niet rondliepen. Het is voor dit kandidaat-Disneyland dus noodzakelijk dat er aaibare mascottes gecast worden. Als je m’n vorige tripverslagen uit Taiwan gelezen hebt, weet je het ondertussen al: vrolijke figuurtjes zijn er hier in overvloed. Dit eerste punt wordt dus met gemak gescoord, want schattigheid zit gewoon in de lokale cultuur. Maak kennis met Dirk het Demonische Biggetje…
… en met de schattige drieling die zich vlakbij de ingang van het park bevindt.
Ik moet toegeven dat het Disneyland-kasteel op bovenstaande foto wat minder geslaagd is. Het herinnert me namelijk eerder aan een middelbare school, maar goed… Misschien komt er binnenkort wel een verbouwing, net zoals ze dat in Hong Kong Disneyland aan het doen zijn? Ach, maakt ook niet uit. Het ging hier over characters en die zijn absoluut aanwezig.
2. Monorail
Walt Disney was een visionair, een man die de dingen beter wilde doen dan anderen. Toen hij in de jaren vijftig zijn originele Disneyland ontwikkelde, wilde hij een manier om gasten door het park te transporteren. Dankzij z’n liefde voor treinen mondde dit uit in de Disneyland Railroad. Vier jaar na de ingebruikname van deze stoomtrein volgde de Disneyland Monorail, toentertijd een transportsysteem van de toekomst. Beide attracties zijn vandaag de dag nog steeds in werking en de Monorail werd zelfs aanzienlijk uitgebreid.
Het Taipei Children’s Amusement Park is geen Disneyland of Walt Disney World. Ik vermoed dat het eerste resorthotel op de planning staat en achter de schermen wordt wellicht volop getekend aan nieuwe themaparken en een waterpretpark. Maar vooraleer het Taipei Children’s Amusement World Resort een feit is, vind ik dat één transportsysteem voldoet. En heeft men hier een alternatief voor de Disneyland Railroad of de Disneyland Monorail?
Yes, dat heeft men zeker. Het Taipei Children’s Amusement Park Monorail System levert dus een tweede punt op, dat dankzij de zonnepanelen zelf ecologisch verantwoord is.
3. Adventureland
Sommige dingen zijn onlosmakelijk verbonden met Disneyland. De aanwezigheid van Mickey Mouse en het feit dat je popcorn kan kopen op elke straathoek, bijvoorbeeld. Of wat dacht je van enorme mensenmassa’s en dure inkomkaartjes? Een ander onmisbaar kenmerk van een klassiek Disneyland is een jungle-achtig themagebied waarin exotische ritmes weerklinken: Adventureland. Afhankelijk van het Disney-resort waar je bent, is Adventureland de thuishaven van Jungle Cruise, Pirates of the Caribbean of een legendarisch ijsje met ananassmaak. Ik moet toegeven dat deze klassiekers misschien iets te hoog gegrepen zijn voor Children’s Amusement Park, maar ze hebben wel leuke fotolocaties in een avontuurlijk thema…
… en je kan levend opgegeten worden door een T-Rex. Best wel even opletten dat de concurrentie van Universal geen kijkje komt nemen, want dat zou wel eens een rechtzaak kunnen opleveren.
Dit Taiwanese Adventureland toont het originele Disneyland hoe het moet. Je moet hier immers niet te voet Tarzan z’n boomhut beklimmen (vermoeiend!) en je moet niet te voet weer naar beneden (saai!). Neen, hier werd Tarzan’s Tree House omgetoverd tot een bescheiden thrill ride, want je mag deze boomhut vanuit een free fall gondel bezoeken.
Adventureland is goed voor een voorlopige drie op drie. Knap werk.
4. Star Wars
Even tussendoor: blijkbaar hoort elk Disney-park tegenwoordig iets met Star Wars te doen. Mij zegt het weinig, maar ik zocht natuurlijk uit of er in Children’s Amusement Park een Millennium Falcon staat.
Oké, ik reken het goed. May the fourth point be with you.
5. Achtbanen
Zijn achtbanen verplicht? Neen, eigenlijk niet. Epcot in Walt Disney World doet het zonder rollercoasters en in Tokyo DisneySea – nota bene het beste themapark dat Disney ooit afleverde – horen de twee achtbanen bij de minst interessante attracties. Toch moeten we er eerlijk in zijn: achtbanen spreken tot de verbeelding. Dat vonden de eigenaren van Taipei Children’s Amusement Park blijkbaar ook, want ze kochten er in 2014 eentje bij het Italiaanse bedrijf I.E. Park. Da’s zeker niet de bekendste coasterbouwer ter wereld, maar ze leverden volgens de Roller Coaster Database toch al een veertigtal banen.
Een achtbaan kopen is niet moeilijk. Een leuke naam verzinnen lijkt helaas lastiger. Taipei Children’s Amusement Park koos namelijk voor Roller Coaster, wat van weinig inspiratie getuigt. Toch maakt dit de attractie niet noodzakelijk ongeschikt voor een Disney-themapark. Walt Disney Imagineering heeft met z’n Grote Donderberg, Ruimteberg, Crush z’n Achtbaan en Ongeloof-achtbaan amper beter gepresteerd.
Er mag nog wat extra thema aan deze Roller Coaster toegevoegd worden, maar al bij al kan ik niet over de rit klagen. De baan is soepel, de eerste bochtencombinatie is verrassend intens en voor het familiale publiek van dit park is ’t een prima attractie.
Kortom: Roller Coaster doet wat ie moet doen. We plakken er binennkort wat Toy Story-decoratie tegenaan of we maken ‘m indoor als een soort Space Mountain 2.0 en klaar is kees. Ja, ook op het vlak van achtbanen verdient Children’s Amusement Park een punt.
6. Tomorrowland
Over Space Mountain gesproken… laat ons verder gaan in Tomorrowland. Deze zone van de toekomst is helaas in zowat elk Disney-resort een zone van het verleden geworden. Want dat is het probleem met futuristische decors: ze ogen veel vlugger ouderwets dan je eigenlijk zou willen. Toch moeten we deze gedateerde wereld vol kitsch niet te snel afschrijven, want Tomorrowland bevat vaak enkele populaire topattracties. Space Mountain is er daar eentje van, maar ook Buzz Lightyear Astro Blasters is geliefd bij het grote publiek. Kindjes schieten graag met laserpistolen en deze interactieve dark ride maakt het nog leuker dankzij z’n joystick die de gondel laat roteren.
‘Hold my beer’ riep Children’s Amusement Park toen het Disney’s beroemde Astro Blaster-attractie zag. Schieten op speelgoedrobots is weliswaar fijn, maar het zou nog leuker zijn om zelf zo’n speelgoedrobot te worden, toch? Wanneer je bovendien die robot zelf kan besturen en hersenloos op de andere levensgrote robots kan knallen met een laserpistool, dan is het feest helemaal compleet. Jep, dit is cool.
De Taiwanese versie van Buzz Lightyear Astro Blasters is goedgekeurd en ook de lokale Orbitron ziet er prima uit…
… dus het Tomorrowland-punt is officieel binnen. Good job, Space Rangers!
7. Vrolijke mensen
Disneyland is een land vol vrolijke mensen. Natuurlijk ben je niet zo tevreden wanneer Big Thunder Mountain kapot gaat nadat je er 110 minuten voor aangeschoven hebt, maar laat ons niet van dit worst case scenario uit gaan. Om te controleren of Taipei Children’s Amusement Park de Disney-parken evenaart, moet ik dus om me heen kijken. Lachen de mensen hier? Zijn ze hier graag?
Ik zou zeggen van wel. Als je met een vaste dresscode naar een pretpark gaat, getuigt dat immers van een goeie groepssfeer. En wanneer zelfs de meest ongeïnteresseerde, niet-echt-pretpark-lievende persoon uit m’n vriendengroep een glimlach laat zien…
… dan verdient Children’s Amusement Park dit zevende punt zonder enige twijfel. Waarom Carrie vandaag zo blij is? Misschien omdat Taipei Children’s Amusement Park een van de voordeligste pretparken ter wereld is. Je betaalt hier apart per attractie (net zoals je dat met A-, B-, C-, D- en E-Tickets mocht doen tijdens de vroege dagen van Disneyland en Magic Kingdom) en de tickets zijn spotgoedkoop. Elke ride kost 30 Taiwanese dollars, wat overeenkomt met 89 eurocent. Opvallend: ook de toegangspoort van het park wordt als een soort attractie beschouwd. Het kost dus 89 eurocent om het park te betreden en je besteedt hetzelfde bedrag aan elke attractie die je daarna bezoekt. Een duidelijk systeem, als je het mij vraagt.
8. Refurbishments hier en daar
In tegenstelling tot vele andere pretparken, zijn Disney-parken 365 dagen per jaar open. Da’s handig en leuk wanneer je tijdens het toeristische laagseizoen een leuke bestemming zoekt, maar het brengt ook een gigantisch nadeel mee. Onderhoudswerken moeten namelijk gebeuren terwijl er gasten door je park lopen. Onhandig voor het onderhoudspersoneel, maar bovenal afschuwelijk voor de bezoekers. Stel je namelijk maar eens voor dat Radiator Springs Racers of Indiana Jones Adventure in renovatie zijn tijdens jouw langverwachte weekendje Disney. Er is tijdens de afgelopen jaren behoorlijk wat verbouwd in de Disney-themaparken wereldwijd, die op zulke momenten toepasselijk Refurbishmentland gedoopt worden. En Refurbishmentland, dat bestaat uit bouwputten die meestal omzoomd worden door een eindeloze serie tijdelijke hekken.
Oké, ook deze Disney-discipline hebben de Taiwanezen onder de knie. Excellent.
9. Winkels vol prinsessenkleedjes
Niets is gratis of goedkoop in een Disney-resort. Wanneer je erheen gaat, weet je dat er een flinke hap uit jouw bankrekening genomen wordt. We nemen dit allemaal voor lief (waarom blijven er anders miljoenen bezoekers per jaar komen?) maar je kan ook overdrijven. Sommige VIP-ervaringen zijn zo absurd geprijsd dat het lachwekkend wordt. Een van die ervaringen is de Bibbidi Bobbidi Boutique, een roze gekleurd winkeltje waar jouw dochter omgetoverd wordt tot een prinses. Een totaalpakket bevat haarstyling, make-up, nagelverzorging, een blits prinsessenkleed en enkele bijpassende accessoires. Leuk, maar mama of papa mag er wel minimaal 200 USD voor neertellen.
Dat moet betaalbaarder kunnen, dachten ze in Taipei. Men richtte hier dus een Bibbidi Bobbidi Zeeman op en je mag de uiteindelijke styling als een soort doe-het-zelf-pakketje beschouwen. Kijk, zulke budgetvriendelijke alternatieven kan de doorsnee ouder wellicht best smaken. Bibbidi Bobbidi Boo, het negende punt is binnen en hoe!
10. Leuke details
Alles is er duur, maar we houden van Disney. Dat is te danken aan de leuke attracties en aan de vrolijke figuurtjes, maar ook aan de detaillering. Geen enkele andere speler in pretparkland let zo fel op details als Disney. Voor dit laatste punt onderzoek ik dus of Taipei Children’s Amusement Park ook zo’n aandacht aan de totaalervaring schenkt. En het antwoord is ja. Die totaalervaring begon trouwens al voor ik het park betreden had. Enkele tientallen meters voor de toegangspoort werd er namelijk een scène uit Pixar-kortfilm For The Birds nagespeeld.
Ook in het park lagen de fijne details voor het oprapen. De meest subtiele verwijzing naar Disney was overigens de flat ride op volgende foto. Disneyland is een op-en-top Amerikaans product, maar de Verenigde Staten liggen op zowat 10.000 kilometer van Taipei. Om toch een verwijzing naar de oorsprong van Walt Disney te integreren, werd er een attractie in het meest Amerikaanse thema gestoken dat ik mezelf kan inbeelden.
Na een met calorieën gevulde rit op de Crazy Donut kunnen we dus stilaan de conclusie maken…
Da’s een 10 op 10 hè?
Jep, dat is het zeker. Als The Walt Disney Company ooit naar een geschikte locatie zoekt voor het vierde Aziatische resort, dan is Shilin ten noorden van Taipei een volmaakte keuze. Disney bouwt graag nabij wereldsteden, men zoekt toegewijd personeel en een zacht klimaat is mooi meegenomen. Dat zijn drie zaken die hier geen probleem mogen zijn, dus ik zou zeggen: laat Disney maar komen!
Met een laatste blik op Captain Hook’s Pirate Ship, Space Mountain 2.0 en Orbitron zeggen we Taipei Children’s Amusement Park vaarwel. Dit lokale pretpark is weliswaar niet gefocust op twintigers, maar wij beleefden hier een opperbeste zondagmiddag. En weet je wat het leuke is? Er staat nog meer pretparkplezier nabij Taipei op onze planning. Grappig genoeg is een van onze volgende bestemmingen echt op Disney gebaseerd. Want als er één Taiwanees themapark inspiratie haalde bij Disneyland en Tokyo DisneySea, dan is het Leofoo Village Theme Park wel.
Wordt binnenkort vervolgd.