Ik ben het met je eens dat niet alles vervangen hoeft te worden en dat sommige onderdelen al eerder aan de beurt zijn geweest. Tegelijkertijd is zover ik weet de laatste re-profiling van de first drop ook alweer 15 jaar terug. Ik denk dat we de komende 10 jaar dit kunstje nog zien, iedere keer weer 50-100 meter baan die wordt vervangen, en dat zal inderdaad niet de lifthelling zijn of de eindremmen. Maar ik denk dat alle stukken waar de trein vrij kan rijden op de nominatie staan om de komende tijd een stuk Taziker track te krijgen.
Daar is ook verder niks mis mee en er zit ook geen verwijt in ofzo π
Het is alleen wel een unieke manier van een refurb van je baan doen. Waar je veel partijen zoals Universal of de Efteling gelijk (zo goed als) alles ziet doen is hier besloten om per keer een X aantal meter op te pakken en een jaar later een volgend stuk. Want als je deze retrack wil vergelijken met die van de Python, wat naar mijn idee een redelijke is (deze baan is nieuwer maar staat wel in een heftiger klimaat met de zoute lucht) dan gaat het hier om alsnog 1200 meter baan. En die hoge hills zijn nu nog niet aan de beurt, maar die komen ook denk vanzelf een keer.
De techniek die wordt toegepast lijkt een beetje op wat je bij houten achtbanen ziet, ieder jaar een stukje groot onderhoud, en zo zorg je er uiteindelijk voor dat je hele baan in goede conditie blijft en dat op een stalen monster is wel uniek en ergens grappig om te zien. En mogelijk heb je gelijk en zijn ze over 2 jaar klaar met de retrack, maar mij zou het ook niet verbazen als we dit kunstje de komende 10 jaar nog terug zien in de winterseizoenen.