Japio
Ik snap je reactie niet helemaal.
Dat de Efteling niet bij een groot ander bedrijf hoort is bij iedereen wel duidelijk, de stichting-structuur boven de Efteling BV's zijn toch wel aardig bekend zou je zeggen.
Maar de reactie die de Efteling geeft is natuurlijk erg typisch, natuurlijk betaald niemand graag 2 miljoen meer belasting, jij niet, ik niet, en elk bedrijf niet, net als de Efteling dus, lijkt mij logisch.
De Efteling heeft vorig jaar 33 miljoen netto winst gehad, dus ja, 2 miljoen meer belasting merken ze wel, maar heeft echt niet direct een grote impact op hun operatie natuurlijk, en het is ook niet dat ze opeens 150 man eruit gaan gooien.
Om dan de financiële structuur van de Efteling als argument te gebruiken dat de Horeca op veel punten gewoonweg matig is vind ik niet kloppen, sowieso is er in het kramenconcept wel meer te halen dan een vijfde unox kraam neer te gooien.
Persoonlijk nuttigen wij vrij vrij weinig avondeten in de Efteling na een dagje, helemaal nu de avonden wat korter worden, want heel veel meer dan een pannenkoek bij Polle kan je niet krijgen, de rest is vrij vroeg dicht, dus daar zou ik al meer aan besteden.
De plekken waar we vaak komen zijn oa het Witte paard en Panorama, gewoonweg omdat je daar warm en droog kan zitten (voor als t weer tegen valt)
Dus meer eet-horeca met goede, weersbestendige zitgelegenheid mag er imho wel komen, en ik zou daardoor echt wel meer geld (nog meer 😱) uitgeven op jaarbasis.