Een week lang vertoeven in Singapore, Shanghai Disneyland & meer!
Drie landen, vier pretparken, 26.000 km vliegen & een hoop moois er tussenin! Dit prettig gestoorde idee ontstond slechts 2 weken voor vertrek. Singapore stond al lange tijd op het verlanglijstje om te bezoeken. En toen ik tegen een erg mooi en gunstig geprijsd vliegticket aanliep kon ik de verleiding niet weerstaan om te boeken.
Woensdag 6 juni vertrok ik vanaf Schiphol. China Eastern Airlines en Shanghai Airlines brengen mij met 21 uur reistijd van Amsterdam naar Singapore met een tussenstop van 4 uur in Shanghai. Ik had mijn twijfels over vliegen met een Chinese maatschappij, maar op zich vloog het prima en zonder vertragingen.
Ik landen rond een uurtje of 3 ’s middags. Singapore binnen raken gaat snel en zonder problemen. Changi is meerdere malen uitgeroepen tot beste vliegveld ter wereld en dat is zeker te merken.
De metro is lekker vlot en kan je praktisch overal binnen het land brengen. En als er geen metro is, rijd er meestal wel een legertje aan bussen rond om je op je plek van bestemming te brengen.
Het was ook een eerste kennismaking met de zeer strenge regels in Singapore waar het gaat om vervuiling. Kauwgom is bijvoorbeeld totaal verboden in Singapore. Er is een 500 SG$ (300 euro) boete als je eet of drinkt in de metro, ook op het station zelf. Eigenlijk van de gekke, maar het helpt blijkbaar wel. Je moet er wel even aan wennen, want heb mijzelf een paar keer betrapt dat ik gedachteloos gewoon een slokje dronk in de metro. 😃 Ergens ook niet gek als je je bedenkt dat het 30 graden was…
De eerste avond duik ik een paar uurtjes Chinatown in, wat slechts een paar bushaltes verderop lag..
Twee tempels bezocht, een Hindoeïstische en een Boeddhistische. Heel mooi en rijkelijk gedecoreerd met tal van grappige/gekke beelden. Ook waren er straten na straten met allerlei kraampjes, leuke kleine goedkope winkeltjes en eettentjes waar ik wat leuke souveniertjes en andere dingen heb gekocht.
Ik had een hotel geboekt in het zuiden van de stad. Het hotel was simpel en de kamer klein, maar het voldeed prima en was schoon. En gelukkig niet heel duur, voor de prijs had ik niks te klagen.
Voornaaste punt om voor dit hotel te kiezen was omdat het in de buurt van Vivo City en Harbour Front MRT station is. Mensen die Singapore kennen zullen weten dat dit het startpunt is om het eiland van Sentosa te bezoeken.
En zoals jullie ongetwijfeld ook weten bevind zich op Sentosa sinds 2010 Universal Studios Singapore. :C Het laatste Universal Studios park in de wereld welke ik nog moest bezoeken! Het recept is dus bekend. Maar de uitwerking in Singapore schijnt wel iets anders te zijn dan de andere parken. Ik was dus razend benieuwd naar dit park. Gaan jullie mee naar binnen?
De dag begint zeer regenachtig, er was een flinke wolkbreuk boven het park wat er voor zorgde dat alle buitenattractie’s pas 1,5 uur na parkopening geopend werden. Maar toen het zonnetje eenmaal door brak ging alles gelukkig vlot open.
Ja, Battlestar Galatica. Stiekem 1 van de hoofdredenen om het park te bezoeken. En deze baan stelde zeker niet teleur. De banen zijn soepel en er zit een lekkere pace in. Het is fijn om eindelijk te kunnen doen waar Vekoma tegenwoordig zo goed in is, meer van dit in de buurt van Nederland graag!
Helaas is een ritje duelleren zeer zeldzaam. Ik heb het tijdens mijn 1,5 dag durend bezoek aan het park slechts 5x gezien. Gelukkig zat ik in 1 van die ritjes in de Cylon baan, waardoor ik gelukkig wel de volledige ervaring heb kunnen meemaken. :C De operations bij deze twee banen was in de ochtend/begin middag echt verschrikkelijk ondermaats voor een Universal park, en de helft van de capaciteit die richting de Express pass gaat is ook niet echt bevorderlijk. Over een rijtje personen van misschien 45 meter heb ik een uur gewacht bij Cylon, de Human baan was nog langer. Slechts 1 trein en een dispatchtijd soms wel 8 minuten…. De operators waren in ieder geval flink aan het aankloten… Gelukkig stond bij Cylon in de middag wel een tweede trein op de baan en hadden de operators wat peper in hun reet gekregen. Human bleef wel de gehele dag met slechts 1 trein draaien. (En dan is van duelleren natuurlijk helemaal geen sprake meer)
Gelukkig was het park tot 22u geopend en na 20u vrijwel uitgestorven. Toen beide banen vele keren achter elkaar kunnen doen zonder wachtrij. 🙂 Human is de familie baan. Human wordt vaak omschreven als wat zwakjes, maar eerlijk gezegd vond ik het echt een prima achtbaan als je bekijk dat het een familie baan is. Heerlijke soepele bochtjes en de launch is fantastisch. Cylon de thrill baan. Cylon heeft dezelfde fantastische launch en zet daarna een solide rit neer. De vijf inversie’s worden lekker genomen, met als hoogtepunt de looping rond de uitgang van het station. En allemaal uiteraard botersoepel en in Vekoma’s heerlijk zittende treinen.
Net naast Battlestar ligt 1 van de beste darkrides ter wereld. Praktisch wachtrijloos staat hij op mij de gehele dag te wachten. Wat wil je nog meer? :C Ik ben fan van Transformers the Ride en vind hem zeker beter dan Spiderman. Tof dus om deze weer te kunnen doen!
Universal Studios is gebouwd rondom een (klein) centraal meer. Dat vind ik altijd een fijne park layout. Zoals je ziet is het geen groot park, alles ligt dicht op elkaar. Maar dat maakt het wel lekker knus.
Over knus gesproken. Slechts 20 meter afstand van het Sci-fi City coastergeweld ligt het Egyptische themagebied. Een groter contrast kan je bijna niet hebben. Je kan hier Revenge of the Mummy vinden. Een kopie van dezelfde attractie in de USA. Ja, het blijft een fijne achtbaan.
Shrek heeft in Singapore een groot eigen themagebied gekregen.
De laatste toevoeging aan het park was de Puss in Boots Giant Journey achtbaan. Ja wat moet ik er van zeggen, mijn verwachtingen waren van te voren erg laag. Dus mij viel hij wel mee. Leuk baantje voor de familie, grappig verhaaltje tijdens de rit. Prima familie attractie.
Lopen we naar de andere kant van het gebied vinden we Enchanted Airways. Een middeleeuwse vliegmaatschappij met de humor van Shrek in achtbaan vorm? Gegarandeerd succes!
Ik waggel een klein stukje door richting Madagascar. Het is wederom een klein gebiedje, maar het doet zijn werk. De darkride is zeer leuk vormgegeven, maar overal bekroop mij het gevoel dat Universal hier meer van had kunnen maken. Maar absoluut een leuke meepakker!
Ja, na een halve dag in het park doorgebracht te hebben vond ik het eigenlijk een heel leuk park. Dus tijd om een abonnement te halen! Met mijn mooie universal pasje mag ik nu tot december onbeperkt het park in. Gelegen op slechts 10500 kilometer van mijn huis, het verste pretpark wat ik tot nu toe bezocht heb. 😃 Nee, ik wou graag later in de week nog een middagje naar het park als ik weer op Sentosa was. En een abonnement was de goedkoopste optie, want voor slechts 24 SG$ (15 euro) bijbetalen mocht ik mijn dagticket upgraden naar deze seizoenspas. En het gaf ook nog eens 10% korting op eten, drinken en souvenirs in het park. De helft van de prijs heb ik dus alleen al met die kortingen terugverdiend. 🙂
Geen Universal park zonder Jurassic park. Ze hebben besloten hier de derde hangende achtbaan van het park neer te zetten, want van dat type hadden ze er nog niet genoeg. 😃 In tegenstelling tot Orlando mogen volwassenen er hier wel zonder problemen in. En met de SRL was de wachtrij wederom steeds gereduceerd tot enkele minuten. De rit was verrassend leuk en de laatste helix gaf nog aardig veel G-krachten.
De bootjesrit langs de dino’s is hier een Havema rapid. Leuke nieuwe manier om de rit mee te maken! Hij is niet super nat, maar precies nat genoeg dat het nog prettig blijft. Er zitten een paar milde, maar toch leuke, afdalingen in het baan. En een grote drop op het einde. Een ritje in het donker is ook zeker aan te raden, ik vond het in de avond een compleet andere ervaring.
Waarom ze besloten hebben de relatief oude watershow en film Waterworld in dit nieuwe park te plaatsen in voor mij een raadsel. Maar mijn voetjes waren wel moe ondertussen en het blijft een vrij vermakelijk showtje. Willen ze trouwens ooit toch Harry potter nog gaan bouwen in dit park, dit is de plek. Want nergens is uitbreidingsruimte zonder dat er iets gesloopt moet worden. En dat is dan ook direct het enige wat ik eigenlijk gemist heb ik dit park, die fantastische Harry Potter and the Forbidden Journey.
[/url]
De avond valt en het park loopt leeg. Waar in de middag voor vele toppers nog een uur wachtrij stond, is het nu gereduceerd tot direct instappen. Tijd voor rerides!
Dit Universal Park is mij eigenlijk heel goed bevallen. Het is het jongste telg uit de familie en heel anders dan de andere park. Het voelt veel minder massaal, het is lekker knus en voelt als een meer lokaal park bij je om de hoek. Maar wel met de wereldtoppers als Tranformers, Battlestar, Mummy en Jurassic park.
Maár, het is van de vier Universal resorts wel het minste park. Dat maakt het absoluut niet slecht. Maar die andere parken zijn gewoon zó goed dat deze er niet overheen gaat. 🙂 Ik kan het aantal unieke attractie voor dit park zeker wel waarderen, zoals Madagascar, Puss in Boots en met kop en met schouders er bovenuit Battlestar Galactica!
Is dit het einde van het TR? Absoluut niet. 😉 Dit was pas de eerste dag! Tijd voor nog meer tofs in Azië!
Dag drie in Singapore breekt aan! De metro brengt mij in 30 minuten naar Tampines MRT station. Daar probeer ik de juiste bus te vinden, maar opteer toch snel voor de taxi. Het is toch nog maar een klein stukje naar de eerste bestemming van vandaag en ook in Singapore zijn taxi’s goedkoop.
Ik wordt afgezet bij het Changi Ferry Terminal. Daar in een Bumboat (goedkoop en karakteristiek/charmant ferry bootje) gestapt om een stukje zee over te steken richting het eiland Palau Ubin.
Ik had van te voren gelezen dat dit het enige stukje van het land is waar niks is gemoderniseerd en ze nog steeds de bebouwing hebben als 50 jaar geleden. Daar was niks van gelogen, ik kwam aan in een klein leuk charmant dorpje waar elk gebouw leek alsof het met een klein zuchtje wind kon instorten.
In het dorpje huurde ik een mountain bike voor omgerekend een paar euro om de rest van het eiland te ontdekken. Het hele eiland is een beschermd nationaal natuur park. Het was echt een fantastisch mooie fietstocht door de jungle. In het begin van de route waren er nog geasfalteerde wegen, maar al snel werden dat dirt roads en kleine bos paadjes.
Ik ben diverse keren wilde apen tegen gekomen, zo ontzettend leuk en schattig om te zien in het wild!