Vekoma: Nederlandse koning in de achtbaanwereld?
Ik was altijd al gecharmeerd van coasters van Nederlandse bodem, ongeacht de soepelheid (of beter: het gebrek er aan), maar in de laatste jaren is dat alleen maar meer geworden. Vekoma timmert hard aan de weg naar succes!
Bij andere achtbaanbouwers zagen we in het verleden veel vooruitgang, maar tegenwoordig heb ik het idee dat bijvoorbeeld Intamin maar weinig nieuws laat zien. Niet 'niets', want we zagen recent bijvoorbeeld een combinatie van een inverted en een sitdown met gesynchroniseerde launches. Maar verder?
B&M heeft recent eigenlijk ook weinig écht nieuws neergezet, en fungeert vooral als herhaalrecept van je plaatselijke apotheek. Het zijn hele toffe coasters die ze bouwen, maar B&M bouwt nog steeds hun standaardpakket aan coasters: 4 op een rij, lifthill en een toffe layout. Maar evolutie of revolutie? Weinig helaas.
En dat brengt ons bij Vekoma.
De eerste vernieuwing zie je al wanneer je op de website kijkt: afgelopen jaar hebben ze die helemaal vernieuwd. Maar de grootste vernieuwing vinden we in de ontwikkeling van de track. Vekoma staat bekend om hun Arrow afgeleide: de MK1200 heeft natuurlijk de ties aan de buitenzijde van de track, zoals we dat zien bij bijvoorbeeld Hellendoorn's Tornado, Walibi's X-Press, of de oude track van de Python.
Track
Waar soms zaken een stevige evolutie doormaken, zien we bij Vekoma de laatste jaren opeens enorme stappen die gezet worden. In het trackdesign (en productie) mogen we wat mij betreft zelfs van een Revolutie spreken in plaats van een Evolutie: de MK1101 wisselt het oude vierkante ontwerp in voor een basis die we bij andere fabrikanten al lang zagen. De wielsets hebben raakvlak op, onder en búíten de baan, in plaats van binnen de rails. Dit ontwerp is al weer meer dan drie jaar oud, maar opeens zien we de nieuwe banen als paddestoelen uit de grond schieten!
Vekoma heeft in de afgelopen jaren een nieuw productieproces ingezet, waardoor de fabrikant een veel hogere kwaliteit kan afleveren. Vekoma zegt er zelf het volgende over:
This new Track building method is based on very accurately setting and placing ties with jigs being measured and adjusted by means of 3D laser measuring instruments currently applied to all types of tracks. Special attention for the 3D line of running rails by adjusting jig and continuous 3D rolling process for rail pipes are also part of the improved methods.
Kort gezegd: nieuwe meetmethodieken met behulp van lasertechnologie en nieuwe buigmachines leiden tot soepele en kwalitatief hoogwaardige tracks.
De eerste coaster die we zagen met deze nieuwe track was Formula 1 in het Poolse Energylandia:
We kennen de track echter ook al van eerdere coasters, denk bijvoorbeeld aan alle family-boomerangs die al op een nieuwe trackvorm staan en bijvoorbeeld de motorbikes. De ontwikkeling van deze track voor de grote coasters echter is denk ik de beste stap die ze bij Vekoma kunnen maken.
Trein
Bij een nieuwe track moest namelijk een nieuwe trein ontworpen worden, en dus presenteerde Vekoma in 2015 de MK1101 trein voor Looping-, Launch-, and Mega Coasters:
In haar ontwerpen past Vekoma een relatief korte trein toe, met 4 of 5 coaches voor 4 man, dus 16 of 20 man in totaal. Waar Vekoma in het verleden voor een zero-car koos aan het einde van de trein (kijk bijvoorbeeld naar de oude treinen van X-Press Platform 13 in Walibi), wordt deze nu aan de voorzijde geplaatst. Wetenschappelijk onderzoek (PDF, 1.1 MB) wijst uit dat er geen voordelen uit de locatie van de zero car te halen zijn. Het lijkt er op dat Vekoma met de nieuwe generatie treinen is gegaan voor uitstraling, want wat een prachtig design! Productietechnisch lijken er ook voordelen te zijn, de eerste coach is namelijk exact hetzelfde van design als de daarop volgende coaches, wat een groot financieel voordeel is. Geen verschillende onderstellen, geen verschillende fiberglass buitenzijdes, simpelweg één ontwerp en dus een enorm kostenbesparend ontwerp. Kostenbesparing komt ook voort uit de ontwerptechnische kant, aldus Charlotte van Etten, accountmanager bij Vekoma:
Het onderstel is gebaseerd op bewezen technologie, maar dan met een minimum aan laswerk. Dat betekent minder inspectiepunten en lagere onderhoudskosten.
De nieuwe treinen beschikken ook over een nieuw beugelsysteem, waar gekozen wordt voor een soepel harnas in combinatie met een heupbeugel. In de oude treinen was eerst sprake van een OTSR (Over the shoulder restraint), die werd herzien naar een ruime OTSR met een soepel harnas. Doordat in het nieuwste design gekozen wordt voor enkel een soepel maar nauwsluitend harnas op een heupbeugel wordt de fysieke bewegingsruimte en dus het gevoel van vrijheid enorm vergroot. Dit komt de algehele beleving natuurlijk ten goede.
Layout
Nu hebben we een trein. We hebben track. Alles dat nog ontbreekt is een totaalplaatje: een layout. En warempel, laat Vekoma hier even wat schitterende designs naar buiten hebben gebracht! De eerst gepresenteerde layout was de eerder genoemde Formula 1 in Energylandia:
...maar een klein stukje verderop opende in 2017 Lech Coaster, ook bekend als de Bermuda Blitz:
Vekoma biedt in veel van haar ontwerpen een ruime hoeveelheid aan opties. Zo is de Formula 1, also known as Space Warp, ook verkrijgbaar met een lifthill. En een extra stuk track. En dat heet dan opeens de Hyper Space Warp:
En hoe ziet zo'n nieuwe trein op een nieuwe track er dan uit? Nou zo:
(ik had overigens geen idee van het bestaan van deze baan, voordat ik deze post ging typen)
Een stevige launch coaster (in opbouw ook al trouwens, in World Fairytale Land) is Vekoma's Fire Storm:
...terwijl óók het Top Gun concept gepresenteerd is, met een custom ontwerp voor de trein:
Het bedrijf heeft ongetwijfeld een succesformule in handen, want onder "soon to be announced" heeft Vekoma met het nieuwe railtype ook de Suspended Thrill Coaster soort-van-aangekondigd: een waardige opvolger van de SLC? Nieuwe track, nieuwe treinen, nieuwe beugels! Vekoma zegt zelf over "Thunderbird":
Thunderbird is a new, exciting and extremely smooth Suspended Thrill Coaster. This new suspended family coaster based design with no less than 2 inversions, 5 airtime hills and 6 exciting twists and turns makes it possible to offer inversions for young and old from 1.20 m tall and up. Combinations of high speed turns and low force inversions prepare the small riders for the real work. This ride will thrill the seasoned rollercoaster enthusiast, but is equally fun and accessible to the youngest among thrill seekers.
En waar we natuurlijk onder geen beding aan voorbij kunnen gaan: Vekoma bouwt FLY in Phantasialand. Nieuwe track, nieuwe techniek, nieuwe treinen, nieuwe beleving...
Social media
Volgens mij heeft Vekoma zelf ook door dat ze hier goud in handen hebben, want ze hebben overduidelijk ook een nieuw social media beleid. Er wordt op Vekoma's Instagram stevig geknald met artist impressions, bouwupdates, en toffe teasers:
Gebruikte bronnen zijn onder andere:
https://www.vekoma.com
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vekoma
https://www.looopings.com
http://www.themeparkfreaks.eu
Nog niet genoeg gezien?
Wat denk jij? Heeft Vekoma goud in handen? Koning van de achtbaanwereld? Of is toch Intamin of B&M heerser in pretparkland?
(kleine disclaimer: dit topic is géén reclame, noch samenwerking met Vekoma, maar is ingezet als editorial.)