Dag 5: Studio’s, EPCOT & Magic Kingdom
Gisteren schreef ik dat we het rustiger aan moesten doen. Maar niks is zo veranderlijk als wij op vakantie. Gisteren bezochten we drie Disney parken. Niet kapot te krijgen! 😅
We begonnen ‘s morgens vroeg in Hollywood Studio’s, waar we de eerste wachtrij die we deden direct pech hadden. Toy Story Mania begon hoopvol maar de wachtrij stopte snel met lopen. Een castmember vertelde dat ze op halve kracht draaide omdat er een lus kapot was. De rij voor lightning lane (de mensen die betaald hadden voor snellere toegang) was eigenlijk de enige die wel door liep. De rij in de app liep van 35 minuten toen we erin stapte, naar 65 minuten, naar 90 minuten en uiteindelijk naar ‘tijdelijk gesloten’.
We zijn de rij uit gegaan en komen nog wel eens terug. Door naar Mickey’s Runaway Railway. Deze attractie was in aanbouw toen ik in 2020 voor het laatst hier was en ik heb nooit filmpjes gekeken. Het was een complete verrassing voor me. En een hele leuke! Briljante attractie. Visueel gezien prachtig gedaan en voor de hele familie een feest om te bezoeken!
We lopen door naar Star Wars land. Ik ben hier in 2020 weggeblazen door dé ride der rides: Star Wars - Rise of the Resistance. Die wil ik graag nog eens doen. Deborah heeft deze nog niet gedaan en is ook benieuwd. Maar de kinderen bepalen voor een deel onze planning. En als ze niet mee willen dan moeten we iets anders doen. Pecko en het gezin stapte wel in de wachtrij. Wij liepen door naar de Frozen Sing a Long. Een half uurtje zitten in de airco is altijd goed en de show zelf was ook best vermakelijk.
Bij buitenkomst begon de Indiana Jones stuntshow. Een show die al jaren op deze plek staat maar die ik nog nooit bezocht had. James had wel oren naar wat stunts dus we besloten deze te bezoeken. Tja, wat zullen we er van zeggen? Het idee van een stuntshow is prima. Maar doen alsof men het filmt en daardoor alle vaart uit de show halen is eigenlijk al 20 jaar over de datum. Het trekt volle zalen maar ik sla hm voortaan over.
Aan het einde van de show kregen we een appje van Pecko en Kiki dat ze hun Star Wars avontuur overleefde. “Ontzettend vet!”. Dat komt wel overeen met wat ik er van vond.
Tijd om wat te eten! We lopen richting de Tower of Terror. Wellicht dat we die ride nog willen doen. Maar eerst eten! We belanden bij een tafeltje waar ze in de buurt van alles en nog wat verkopen. Ik koos voor een beef brisket bowl met aardappel puree. Heerlijk!
We begonnen de dag best moe en dit was wel het moment waarop we twijfelde of we naar huis moesten gaan. De kinderen hadden het warm en we stonden op het punt om daadwerkelijk terug te gaan maar het eten bracht ons nieuwe energie. Hollywood Studio’s is alleen een park met extreem lange wachtrijen. Dat stond ons tegen.
Wat als we nou de Skyliner nemen naar EPCOT? Gaan we daar nog even kijken. Tuurlijk! Wie ben ik om nee te zeggen tegen een extra pretpark?
We lopen naar de uitgang, nemen de skilift en gaan bij de achterkant van EPCOT (het stuk waar we eergisteren niet geweest zijn) naar binnen. Daar staan Knabbel en Babbel ons op te wachten. We hadden als doel om ‘de 10 minuten bootjes’ te doen (Gran Fiesta Tour starting The Three Caballeros). Hier staat de hele dag maximaal 10 minuutjes wachten en de originele naam is veel te lang om te onthouden, vandaar onze naam.
Na deze bootjes attracties splitsen we op. Noah en ik gaan naar Mission Space waar we de oranje missie aan gaan, Pecko en Kiki gaan nog eens kijken in het aquarium waar ze op dat moment aan het duiken zijn en Deborah met de rest van de kinderen gaat op character-jacht en gaat foto’s maken.
We verzamelen zo’n 3 kwartier later terug bij de Skyliner. Maar helaas; die heeft storing. Hoe komen we dan terug bij de studio’s? Disney zou Disney niet zijn als ze daar niet over nagedacht zouden hebben! Er gaat ook een boot. Na drie stops bij een aantal resort hotels meerde we aan naast de ingang van de studio’s. Het was inmiddels bijna 18:00 uur.
We reden via de overvolle 4 (snelweg) naar onze villa en aten daar een eitje met spek, toast en wat bagels. Dit ontbijt blijkt ook prima te kunnen fungeren als avondeten.
Ik wilde ook niet al te veel tijd verliezen want Noah en ik hadden onze zinnen gezet op nog een avondbezoek aan Disney. Qua tijd zouden we het meeste hebben aan Magic Kingdom. Het was 20:45 toen we binnen liepen en het park was tot 23:00 uur open.
We lopen richting Big Thunder Mountain. Die heeft afgelopen jaar een upgrade gekregen en die is top! Waar ik de baan voorheen maar zo-zo vond en de variant in Parijs simpelweg een factor 4 beter is, is dit gat kleiner geworden. Wellicht helpt het dat ik hem ‘s avonds in het donker reed, maar de hele track is soepel en de scenes zijn leuk en goed.
Daarna gaan we door naar een ride die al wat jaren geleden een upgrade kreeg; Splash Mountain. Ofja, Tiana’s Bayou Adventure. Zoals de attractie heet na de verbouwing waarbij ze het Song of the South-thema volledig verbannen hebben. En die upgrade is goed gelukt! De binnen scenes zijn super vrolijk, de ride zelf blijft fantastisch en ‘s avonds laat als de wachtrij tot een minimum slinkt helemaal. De muziek uit The Princess and the Frog is echt een prima vervanger van de oude oorwurm. Je kunt hier nat worden. En dat klopt. Het eerste ritje zaten we voorin en schepte we een aardige golf naar binnen. Met de temperatuur van 28 is dat helemaal niet zo erg trouwens. Wat ook leuk is was dat tijdens ons ritje het vuurwerk begon. Het uitzicht was daardoor nóg beter.
De wachtrij was volledig verdampt toen we eruit stapte en we besloten nog eens te gaan.
Ik hoop dat ik de kinderen erin mee krijg de volgende keer dat we er zijn. Het is het écht waard.
Het park was druk toen we aan kwamen aan het begin van de avond, maar inmiddels werd het rustiger en rustiger. Om half 11 besloten we The Haunted Mansion nog mee te pikken. Met 13 minuten op het bord is deze attractie walk-on.
Het mooie is dat je ogen ‘s avonds meer gewend zijn en je meer ziet dan overdag. Prachtige attractie!
Bijna 23:00 uur, we moeten gaan want we beloofde de rest nog naar de Walmart te gaan om vers ontbijt en boodschappen te halen. De illusie dat die winkel hier 24/7 open is is wel heen gegaan. Ze waren ‘slechts’ open tot middernacht 😂. En op tijd daar komen is nog best een uitdaging want je parkeert bij Magic Kingdom niet direct naast het park maar moet nog met een boot of de monorail om een groot meer over te steken. Hoewel het park rustiger leek weet ik waar al die mensen naartoe zijn gegaan… die stonden voor ons voor de monorail terug naar het Ticket & Transportation center en de parkeerplaats. Dit grapje inclusief rijden naar de Walmart (10 minuutjes) kostte ons bijna een uur. Het was 23:58 toen we de winkel binnen kwamen. En dan denk je; die mensen willen naar huis en we komen er niet in? Niks van waar! Het is gewoon nog druk met winkelende mensen en al het personeel is bezig om de schappen te vullen. Niemand kijkt op of om dat je vervolgens nog een kwartier of drie boodschappen doet.
Het lijstje zo goed als afgewerkt en na de kassa waar men alles weer netjes in gratis plastic tasjes stopte troffen we iets aan waar ik nooit bij stilgestaan heb. Mogelijk gebeurt dat in Nederland ook maar toch nooit op de schaal waarop het hier gebeurde… Spook-karretjes.
Ik denk dat er een kar of 30 stond. Soms met een paar boodschappen. Sommige afgeladen vol met boodschappen. Ik vroeg aan een medewerker of m’n vermoeden juist was. En het was eigenlijk nog schokkender… Dit waren de karren die ze ná 22:00 uur in de winkel gevonden hebben waarbij er geen eigenaar meer te vinden was. Een groep van 3 medewerkers was bezig om de spullen te sorteren of het gekoelde eten weg te gooien. Wtf 😅
Wij hebben ons karretje netjes meegenomen en terwijl Noah en ik naar huis reden noemde we het lijstje op wat we nog wilde doen- of zien deze vakantie. Eén van Noah’s wensen was de 7-Eleven. Hier verkoopt men naar schijnt de ‘Slurpee’. Ik kende het niet maar het is eigenlijk gewoon een slush-puppie die je zelf kunt tappen in hippe bekende smaken. Toevallig reden we langs een 7-Eleven en het zou Amerika niet zijn als die open is. En daar gingen we, op Slurpee jacht. Het bestaat en is een rage. Sterker nog; om 00:50 stonden er mensen voor me en moesten we wachten op onze Slurpee.
Ik hoef er zelf geen meer maar ik snap de hipheid ervan wel. Ik denk dat Noah nog wel eens terug gaat.
Het was dus een lange dag. Langer dan vooraf gepland zelfs. Maar 18.568 stappen later bleek het wel een hele leuke dag te zijn!
Vandaag gaan we terug naar Magic Kingdom, maar wel pas vanmiddag ergens. Tot die tijd doen we lekker rustig aan! 😎