luc136 Eisen voor geluid, net als voor brandveiligheid etc, zijn gewoon keihard in de wet vastgelegd. Je mag maximaal x dB horen van iets nieuws op 50/100/200/whatever meter afstand.
Dat klopt natuurlijk helemaal, maar laten we eerlijk zijn: Hoe vaak horen we niet dat pretparken daar problemen mee hebben? (PHL, MPG, Efteling, AT, WB, Zelfs bij Walibi staat me iets bij dat men in Biddinghuizen klaagde over het park). Het schijnt toch niet zo simpel te zijn als dat.
Geluid gedraagt zich bijv. niet altijd via exacte modellen, veel hangt af van de omgeving en ook de wind, hetgeen je amper tot niet in een calculatie kunt gooien. Veel modellen zijn aardig generiek en gaan niet persé op voor een specifieke locatie. Een voorbeeld daarvan wat ik weet is met geluidswallen: Die stuwen het geluid weg van de huizen die er achter liggen, maar met oudere modellen slaat dat geluid als het ware weer neer een heel stuk verder achter de geluidswal, waardoor daar de last verergert.
Daarnaast speelt ook hier politiek weer een rol. Zelfs al blijft geluid binnen de wettelijke marges (bijvoorbeel dat "neerslaande" geluid van een geluidswal): Als mensen gaan klagen, kan dat behoorlijk stemmen voor je partij kosten. En ook dat wil je voorkomen.
Een voorbeeld dat mij verteld is, had betrekking op de launched coaster. Het algemene plan was blijkbaar goedgekeurd, maar het is geknapt op de details met geluidsoverlast. Ik weet niet hoe ver ze daar precies in gegaan zijn, maar vd Most had er toen geen zin meer in om door alles heen te gaan en heeft de baan geschrapt ten gunste van een eenvoudigere achtbaan. Wat ook wel weer iets zegt over het karakter van hem.
Hij heeft ook al eens een attractie geschrapt omdat er te veel werk in zat deze weer op te lappen en door de keuring te krijgen, maar de onderdelen zijn/worden dan weer gebruikt voor andere attracties. Dat laat dan weer een gedreven geest en creativiteit zien..
In elk geval is vd Most zeker niet nieuw met het opzetten van parken en heeft hij er aardig wat ervaring in. Alleen heeft hij het - als ik het me goed voor de geest haal - nog nooit midden in een Nederlandse stad gedaan.