Vandaag in Walibi geweest op pinksterzondag. De eerste keer in jaren dat ik met Pinksteren in Walibi ben geweest, en ik weet nu ook weer waarom. In de ochtend stond er al een half uur file richting Walibi, grotendeels door Opwekking. Het evenemententerrein is inderdaad super belangrijk voor de inkomsten, want zowel de camping stond bomvol als de evenementenparking (die ook met Halloween gebruikt wordt met de zonnepanelen).
In het park zelf was het, voor Walibi-begrippen, erg druk. En de operations vielen niet tegen bij de attracties! Op Blast na was alles open (zélfs de Walibi Express en de theekopjes!) en alle achtbanen op YoY na reden op volle capaciteit. YoY reed nog steeds met 1 set treinen waarbij de medewerker die de beugels moet controleren, ook de Fastlane moet doen én moet groupen. Dit lukte dus niet altijd op tijd, waardoor de trein stil kwam te staan en de capaciteit nóg lager werd. De Thrill rij is zonder beschutting en ik heb daardoor een meisje zien flauwvallen in het station. Dit kan écht niet! Zorg op zijn minst voor beschutting en/of verkoeling in die rijen als je met 1 set treinen rijdt.
Ik heb het idee dat Walibi inderdaad te koop is en ze een bepaalde uitstraling willen hebben. De attracties werden op volle capaciteit benut (op YoY dus na), maar wel met een minimale bezetting. Zo heb ik iemand die de beugels moest controleren ook zien groupen bij Goliath met 2 treinen. Dit ging niet goed waardoor een relatief lange Single Riders rij niet doorliep terwijl er treinen vertrokken met lege zitplekken.
En dan de horeca. Het was een drukke dag en er was nog steeds veel dicht: diverse kleine kraampjes, de Kebabkraam bij Lost Gravity, de broodje Beenham kraam bij Blast en voor mijn gevoel was de andere horeca zwaar onderbezet. Overal stonden bizar lange rijen en liepen de orders niet door. Er zijn nu een aantal bestelzuilen geplaatst, onder andere bij de Tostikraam bij YoY, Haciënda en Cock a Doodle Doo. Het zijn er alleen veel te weinig waardoor er ook extreem lange rijen voor die bestelzuilen ontstaan.
Ik had mijzelf al voorbereid op de horecadrama en had genoeg eten meegenomen in mijn tas, maar het liefst haal ik gewoon een frietje met frikandel. Ik vertik het alleen om daar minimaal een uur voor te wachten (en waarom kun je dit maar bij één kraam in het hele park krijgen?!), dus het werd een heel goedkoop dagje Walibi. Wou je een Coca Cola Superfreeze uit 1 van de 3 automaten halen? Die waren, met 26 graden, alle 3 buiten gebruik!
Buiten dit alles om een prima dag gehad, maar je voelt als bezoeker gewoon het mismanagement van de laatste jaren. Van mij hoeft Walibi niet verkocht te worden, maar ik denk wel dat het goed is wanneer er een flinke bezem door het management gehaald kan worden. Wishfull thinking en totaal onrealistisch, maar wat zou Wouter Dekkers veel met dit park kunnen doen als hij dit in handen zou krijgen...