Yost Iedereen moet in NL een noodpakket hebben voor 7 dagen, maar denk je nou echt dat de NL overheid snel en accuraat zal reageren als er in NL wat gebeurd? Denk het niet. Er ging een marine schip naar Cyprus en pas nadat het na een week was aangekomen had men pas een beslissing genomen over de inzet ervan.
Sorry hoor, maar wat een volstrekte idioterie sla je hier uit. Ik snap de kritische houding richting de Nederlandse overheid sowieso nooit zo goed. We zijn een democratisch land, met z’n beperkingen maar vooral met al z’n goede dingen. Eén van die dingen is dat de Nederlandse regering werkt aan de weerbaarheid van de samenleving. Na decennia van betrekkelijke vrede is dat niet meer zo vanzelfsprekend. Eén van de dingen die daarbij komt kijken is dat men 72 uur (dus geen zeven dagen, dat is gewoon desinformatie) kan rondkomen voor de overheid zijn hulpverlening op gang heeft gekregen. Dat is geen falen van de overheid, maar zorgen dat je voorbereid bent op het allerergste. Het is veel landen trouwens doodnormaal dat je een beetje weerbaar bent. We hebben bij de pandemie gezien hoe kwetsbaar onze samenleving is als het op weerbaarheid aan komt.
Je voorbeeld van de Evertsen is trouwens juist wel een voorbeeld dat de Nederlandse regering met vooruitziende blik heeft gehandeld. Want het schip aanleggen in de haven en pas wegvaren na een beslissing van de Kamer had 1,5 week vertraging gekost. En gelukkig hebben we een in dit land een democratie waarin de vertegenwoordiging beslist over de inzet van militair materieel in oorlogssituaties. Ik snap dat je niet zo kritisch mag zijn over Dubai en doet alsof het veilig is, maar het is totaal idioot dat je jezelf veilig verklaart terwijl er drones met springstof boven je hoofd vliegen.
Coasterfrenzy Misschien goed als je op dat vlak een toelichting geeft?
Het gaat teveel off-topic, maar ik zou het verslag van Clingendael en HCSS over Interregnum eens lezen. Is uit 2019 dacht ik.