Misschien een leuk ''top of flop'' onderwerp. Hoe denken jullie over de Efteling en haar onderhoudsbeleid?
Naar mijn idee was het park een aantal jaar terug een stuk beter bezig. Er is ooit in een interview gezegd dat de Efteling per jaar €10 miljoen besteed aan puur en alleen onderhoud. Dat is best een flink bedrag maar zo zien we het graag, om de oude pracht te bewaren voor het nageslacht. 🙂
Nu heb ik het idee dat dat bedrag nog steeds wel jaarlijks gehaald wordt, maar dan vooral in de vorm van de vele grootschalige renovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Om maar even wat te noemen:
Herbouw van de Python in 2018 - €4,5 miljoen
Grootschalige renovatie Carnaval Festival in 2019 - €3 miljoen
Vernieuwde Oude Tuffer in 2019 - €1,8 miljoen
Groot onderhoud aan Vogel Rok en Fata Morgana in 2018, herbouw Roodkapje in 2016, enz (helaas geen budget van bekend).
Op het eerste gezicht lijkt dit allemaal prima, sommige attracties hebben nu eenmaal een leeftijd bereikt dat er een keuze gemaakt moet worden tussen vernieuwen of slopen (dat laatste hebben we dan weer bij de Bob gezien). Nu is er helaas een probleem ontstaan, en dat is dat het ouderwetse ''normale'' onderhoud soms wordt vergeten. Wie de kalender voor attracties in onderhoud op de Efteling website bekijkt, ziet dat deze enorm karig is, vooral in vergelijking met voorgaande jaren.
Ondertussen merken zowel liefhebbers als dagjesbezoekers op dat sommige zaken dringend aan een onderhoudsbeurt toe zijn. Neem de gevel van de Piraña, het feit dat Edna de draak bij JedD al geruime tijd defect is of de problemen bij Vogel Rok. Vrouw Holle stond op de planning om onder handen genomen te worden maar is zonder verdere toelichting verdwenen van de kalender. In het Sprookjesbos vinden we nog zo'n geval. Het rijtje paddenstoelen bij het Kabouterdorp, die zo'n twee jaar geleden werd afgesloten, ligt er altijd nog verlaten bij.
What happened here? Ik waardeer de grote renovaties maar deze kleinere aspecten verdienen ook aandacht. Van het ''oppoetsen van de parel'' lijkt enkel nog ''oppoetsen van de paradepaartjes'' overgebleven. Moeten we soms wachten op Joris en de Draak 2.0 voordat Edna gemaakt zal worden?
Hoe denken jullie hierover?