@Michael Ik vrees dat lightrail zoals we het hier in Nederland aanleggen per kilometer veel te duur wordt vergeleken met alternatieven. Ik zou daarom het gewoon direct goed doen en inspiratie opdoen uit Kopenhagen ofwel Montreal:

Ik zou voor zo'n soort lijn kijken of het afkan met voertuigen van slechts twee wagons, zodat stations etc supersimpel kunnen blijven. Sowieso zou ik nu voor nieuw OV voor 100% zelfrijdend gaan, omdat je met korte voertuigen en hoge frequentie veel betere dienstverlening kunt bieden. Op een drukke Eftelingdag zou ik eigenlijk iedere minuut een voertuig uit Tilburg richting de Efteling willen zien, met een tussenstop bij een P&R onderweg 🙂.
Tonnie Als het toch op een vrije baan gaat rijden, laat het dan gewoon met kleine zelfrijdende metro-achtige voertuigjes gaan op vaste rails. Keep it simple 🙂.
RobH Hahahaha, nee, de Boring Company is helaas best wel een mislukking geworden.
Dat bedrijf dat vooral goedkopere tunnels kan bouwen door veiligheidsnormen te omzeilen (als je weinig mensen in een tunnel stopt hoef je ook weinig evacuatiemogelijkheden te bieden) en korte tunneltjes te bouwen?
Het bedrijf dat tot nu toe een paar tunnels gebouwd heeft waar ze taxis doorheen laten rijden?
Ik zou zelf eerder voor dubbelgelede 24m bussen gaan, allicht op dezelfde manier als de trolley2.0 in Arnhem, waarbij de trolleybus op batterij een stuk verder kan gaan.

Geef zo'n soort bus gewoon absolute prioriteit bij alle stoplichten, en je gaat al een heel eind.
Beproefde techniek, en simpel.