Lukie225 de Efteling geeft aan in de kerstvakantie de kaartverkoop gestopt te hebben vanwege de grens van bezoekers. Dan is iedere 100k die je kan vrijspelen op abbonement houders goud waard, dat zijn 5 dagen goed gevuld park. Daarnaast, als het doel is de Efteling bereikbaar te houden voor zo veel mogelijk mensen dan zijn 100k mensen die 1 keer komen ook al veel meer waard dan 100k mensen die voor de 10e keer komen.
Volgens mij was de lezing dat de Efteling capaciteit voor 21K bezoekers per dag ingesteld in de kerstvakantie, en die was bereikt, er was nergens gezegd dat dit door die 5 miljoen was door de Efteling, daarnaast was er volgens mij via Kleine Boodschap bekend gemaakt dat dit personeelstekort betrof
Japio Cijfers heb ik er niet voor, maar ik denk dat dat een significante groep is, die de fanatici met 20+ keer aardig naar beneden trekt.
Een abonnement (afhankelijk van de vorm en maand of jaarbetaling) is bij gemiddeld bij 8 stuks "terug verdient" als je de secundaire voorwaarden niet mee rekent, een premium pas bij 10 stuks, een classic bij 6, dan vind ik 8 als gemiddelde erg laag en raar.
We zijn nederlanders, we kopen echt geen Efteling Abbo om 5x te gaan en 5% korting op onze aankopen te krijgen om dan onder de streep 30 euro weg gegooid te hebben, dat zijn echt incidentele mensen.
Daarnaast zal het echt niet de 1e keer zijn dat de Efteling iets zegt wat achteraf gezien niet waar blijkt te zijn.
nevelig_nat Maar ik geloof wel dat een bezoeker die het normale tarief aftikt minstens net zoveel besteedt als een AH bezoeker. En dan verdien je dus ook al meer aan diegene zijn entreebewijs. Dan zou het enige argument wat overblijft om dan toch die AH actie te doen is om de Efteling toegankelijk te houden voor een breder publiek.
Jep, dat is precies wat ik denk, een abbo houder staat in de inkomstenladder van de Efteling gewoon (ruim) onderaan, daarnaast om "het park toegangkelijk" te houden heb je liever 15x een bezoeker die 1x per jaar komt, ipv een abbo houder die 15x komt, de maatregelen zijn alleen maar om de extreme abbo houders te gaan ontmoedigen dit nog te doen.
Michael k weet niet precies hoe de calculator werkt, maar ik neem aan dat de Efteling wel degelijk invloed heeft op de parameters die worden gebruikt om te gaan rekenen. Dus als men met harde cijfers kan aantonen dat X% met de fiets komt, Y% lopend, en Z% elektrisch komt over een langere periode dan moet dat natuurlijk gewoon mee worden genomen in de berekening. Het kan niet zo zijn dat zo een tool bepaald hoe de reisbeweging eruit ziet.
Je zit (helaas) deels fout met je denkwijze.
De wet schrijft voor dat je een berekening moet doen met een rekenmodel van de overheid (dat is die Aerius tool).
Daarnaast is het nog lomper, fietsers worden in deze situatie niet als significant beoordeeld, dus planologisch moet de Efteling "alle" vervoersbewegingen toeschrijven aan een van de categories uit die rekentool (ze moeten uit gaan van een worst case scenario), en dit is alleen gemotoriseerd verkeer, ze moeten dus rekenen dat al die vervoersbewegingen "worst case" zijn.
In die tool staat dan een uitsplitsing als 70% lichte auto, 20% touringcar, 10% bus.
Er zit geen verdere uitsplitsing van "10% EV, 90% brandstof" in die tool staat dat "een auto" gemiddeld X uitstoot heeft, en die X wordt periodiek bepaald na berekeningen van het Nederlandse wagenpark wat er op de Nederlandse wegen rijd.
Dus ook al kan je als Efteling aantonen dat je bovengemiddeld hoog scoort op EV's (wat ik mij best kan voorstellen, want de Efteling is een luxe product) dan geeft dat je geen gunstigere voorwaarden in de vergunning.
Die worst-case-berekening moet je altijd maken, schijnbaar zitten er enorm veel haken en ogen en problemen aan een split te maken in die zaken.
Daarom dat je ook ziet dat in de 2020 aanvraag die berekening wederom zo gemaakt is, en er up to date gegevens zijn gebruikt (dus meer aandeel EV), en saldering maatregelen worden genomen.
Michael Ter vergelijking; een boer kan ook opgeven hoeveel dieren hij maximaal gaat fokken. Dat geldt bij de Efteling ook waarbij ze natuurlijk geen dieren fokken maar mensen uitmelken.
Jep, een boer en de Efteling kunnen aangeven dat ze 5 miljoen bezoekers/varkens hebben.
Net als de Efteling specificeert de boer vervolgens wat voor type varkens zoals de Efteling specificeert of iets een auto of een touringcar is, en dan specificeert een boer ook nog wat voor type zijn schuur is.
Maar net als de Efteling zijn dit vaste keuzes, en stel nu dat die boer extra keuzes maakt in zijn stal die niet in de tool zitten, of een speciaal varkensras heeft die minder mest produceert dan telt dat niet mee in de berekening.
Michael Maar voor toekomstige aanvragen (of aanpassingen) gaat dit denk ik wel degelijk een bijdrage geven in de berekeningen van de emissienormen.
Omdat die rekentool zo werkt zal dit verwacht ik geen impact hebben.
Michael En de kans lijkt me behoorlijk aannemelijk dat die dus afgeschoten gaat worden. Op dat moment kan er een nieuwe aanvraag (of bezwaar/addendum) komen die alle genomen maatregelen erin suppleert.
Er wordt weinig over gedeeld openbaar, maar volgens mij is het zo dat die regio compleet op slot zit, en de provincie uberhaubt geen vergunning uitgeeft, in de rechtszaken die eerder zijn gevoerd zie je wel dat de provincie de aanvraag als vergunbaar had geclassificeerd. Nu vond de rechter wat van een aantal zaken, dit betrof een stukje inconsistentie in berekeningen en effectrapportages (die kwamen niet overeen) en vooral op gebied van de borging dat maatregelen wel definitief zijn, dingen die volgens mij vrij makkelijk te herstellen moeten zijn. Dus ik geloof juist dat als de vergunningen weer verwerkt gaan worden deze juist wel door zou kunnen.