Progress Of de analyse helemaal klopt kan ik niet beoordelen, maar het is in elk geval een interessant en in mijn ogen zeer aannemelijk verhaal. Met name het argument dat de Efteling nu harde data kan gaan verzamelen vind ik overtuigend.
Ik heb er nog even naar gekeken, maar nee, die post maakt wel meer fouten en klopt eigenlijk totaal niet.
Die harde data is ook niet zo heel relevant. Voor de vergunning moet je een Aerius berekening doen, hierin tel je gemotoriseerd verkeer in een categorie (licht, zwaar, bus etc), dit geeft een bepaalde uitstoot nav het nederlandse wagenpark en telt gewoon EV's etc mee.
En de aantallen mix van auto's, fietsers, bussen etc weet de Efteling gewoon.
Je kan hoogstens proberen te stimuleren dat die mix gunstiger uitvalt, maar dat bereik je niet met deze abbo houders maatregelen, want de vrijgekomen bezoekjes die worden gewoon gevuld met automobilisten.
Marvin Als ik het goed heb begrepen is de aanvraag voor de milieuvergunning inderdaad nog steeds in behandeling en handelt de provincie die op volgorde van binnenkomst af..
Echter wordt er door de problematiek en beleid nauwelijks vergunningen afgehandeld.
In de rechtszaken kwamen wat onzekere punten naar voren, de rechtbank had wat problemen met voornamelijk plannen die niet afdwingbaar genoeg zouden zijn.
Echter zou je denken dat dit makkelijk op te lossen moeten zijn, dus als het hier op zou hangen dan zou je dit als Efteling al lang opgelost kunnen hebben, maar alles ligt gewoon op zijn gat.
nevelig_nat De Efteling mag maar 5 miljoen bezoekers (met reisbeweging) ontvangen. Een abonnementhouder die heel erg vaak gaat (voor bijv. een uurtje) pakt ook elk bezoek een ''ticket'' uit die bak van 5 miljoen maar levert doorgaans (te) weinig op. Dus die wil men ontmoedigen om nog zo vaak te komen want uiteindelijk moet er door die 5 miljoen bezoekers meer opgebracht worden om te kunnen blijven groeien (want de 5 miljoen is voorlopig een harde grens). Dan is het onderliggende motief dus gewoon dat de omzet per bezoeker omhoog moet.
Het is op een aantal vlakken iets gecharcheerd denk ik, maar het klopt wel ja, zeker de "extreme abbo houders" halen onevenredig veel "tickets uit de bak" en dat willen ze ontmoedigen, ik denk niet dat de gemiddelde uitgave van abbo houders de hoofdreden is geweest, de hoofdreden lijkt mij nog steeds te zijn om die 5 miljoen limiet niet te overschrijden, maar ik denk niet dat ze zullen klagen over de extra inkomsten.
nevelig_nat Waarom zou je dan in godsnaam nog met AH een grote landelijke actie doen waarbij mensen voor een flink lagere entreeprijs binnenkomen? Ik mag dan toch hopen dat dat dit jaar ook de laatste keer is geweest.
Dat is niet zo moeilijk, een AH bezoeker levert dus meer op dan een (extreme) abbo bezoeker, daarnaast wil de Efteling als doelstelling de Efteling toegankelijk houden, en voor 1 abbo houder die 20x komt kan je dus ook 20 verschillende mensen binnen laten.
Ik denk dat de rangorde op inkomsten gebied even grofweg als volgt is
- Verblijfsgast
- Daggast / normaal ticket
- Daggast / kortingsticket (AH actie, verjaardags tickets, vriendentickets) of groepsticket.
- Abonnementhouders bezoekjes (en dan vooral "de extreme" bezoekers).
- Schoolreisjes
Waarbij abbo en schoolreisjes denk ik met afstand eronder hangen, en de extreme abbo houder dan weer onder een schoolreisje zit.
Kijk ik naar mijzelf ben ik in de afgelopen 10,5 maand 17 keer in de Efteling geweest (en mijn abbo loopt nog tot 1 juni) ik zal denk ik op een 18 bezoeken misschien 19 uitkomen, soms voor een hele dag, vaker voor een halve dag, en dan vind ik mijzelf nog niet eens zo extreem (ik schrok een beetje toen ik het net controleerde).
De Efteling heeft naar verluid 100.000 abonnementhouders, zouden die allemaal 18 bezoeken gemiddeld doen dan zijn dat 1,8 miljoen bezoeken en dat is dan 36% van je "tickets" die je beschikbaar hebt, best wel een onevenredig deel van je capaciteit van 5 miljoen zou ik zeggen.
Michael Maar, met deze aanpassing heeft men wel degelijk veel meer datapunten waarmee ze hard kunnen maken dat procentueel een deel van de abonnementhouders “groen” reizen. En mijn aanname is dat men dit in de toekomst het onderscheid tussen bezoekers met vervuilende reisbeweging en niet vervuilende reisbewegingen probeert te gaan scheiden.
Het enige wat relevant is voor de milieuberekening is of iemand te voet of op de fiets komt, iemand met de auto komt of dat iemand met de bus komt, en dit wordt al gescheiden in de berekening waarmee de Efteling de huidige vergunning heeft gekregen.
Michael . En dan zie je dat ze op alle emissiebronnen de afgelopen jaren grote stappen maken. En dan zijn de verkeersbewegingen nu ook aan de beurt. Het zal mij ook niks verbazen als men op enige wijze probeert aan te tonen hoeveel procent van de bezoekers in een elektrische wagen het terrein op rijdt. Want ook die mix van wagens draagt bij dat je meer bezoekers kan ontvangen zonder dat je de emissienormen schaadt. Want iemand die nu elektrisch rijdt telt ook gewoon mee in die vijf miljoen bezoekers met vervuilende reisbewegingen.
In principe gebruikt de Efteling (net zoals heel Nederland) de "Aerius Calculator" dit is het belangrijkste rekenmodel voor stikstof impact te berekenen, deze berekeningstool wordt periodiek geupdate met de mix van het nederlandse wagenpark en de toekomst prognoses van de groei hierin, en deze rekent dus met uitstoorpercentages die gebaseerd zijn op het Nederlandse wagenpark dus die effecten worden in al meegerekend in die 5 miljoen van nu, evenals dat die (geupdate) effecten in de nieuwe vergunning zijn meegenomen.
Je mag wettelijk niet van die berekening afwijken, dus al zou je kunnen aantonen dat je als efteling 5% meer ev's trekt dan de berekening zou verwachten dan kan je er niets mee.
jan63 Logisch gezien elektrische voertuigen minstens net zo vervuilend zijn als een gewoon voertuig.
Het was al beantwoord door andere, maar zeker voor de Efteling is dit niet zo, stikstof is een "lokaal" probleem en dat gaat niet ver, dus een EV die op een mix aan Nederlandse stroom wordt opgeladen brengt sowieso geen stikstof mee naar de Efteling. Co2 gaat wel "overal heen" dat is niet locatie gebonden, dus stroom uit een kolen/biomassa/gas centrale geeft wel Co2 die overal terecht komt, maar dan nog is dit minder dan de directe uitstoot van een brandstof auto.
jan63 Lijkt me niet, of ze nu een elektrisch Mercedes of een gewone Mercedes verkopen levert ze volgens mij hetzelfde op.
Nope, EV's hebben veel minder onderhoud nodig, daardoor zit er zeker op lange termijn veel minder omzet op een EV auto dan een brandstof auto.
Loekiloeki Mijn ervaring is dat mensen juist minder uitgeven als ze ergens goedkoper naar binnen kunnen.
Ik heb dit een keer aan de pretpark profs podcast gevraagd, maar die hebben daar geen harde onderzoeken over helaas, het is ook een onderbuik gevoel bij hun.
Maar ik geloof niet dat een AH bezoeker met korting minder uitgeeft dan een extreme abbo houder die 50x per jaar komt voor 2 uurtjes.