Loekiloeki Uiteindelijk is het grotendeels natuurlijk ook gewoon een geldkwestie. Ze vangen hiermee gewoon meer geld per bezoeker.
Dat is natuurlijk niet waar. Want ze hebben gekeken naar de gemiddeldes die een abonnementhouder met een parkeerabo op bezoek. De gemiddelde bezoeker gaat hier geen geld op toeleggen. De excessen qua bezoeker ( > 40 keer per jaar) zijn vooral de dupe, en dat zijn waarschijnlijk ook de verkeersstromen die men wilt beperken. En ongetwijfeld dat men in de data heeft gezien dat de lokale bevolking ook meer met de auto is gaan rijden sinds de fietsenstalling onbewaakt werd.
Kijk, persoonlijk had ik ook nog liever de keuze gehad om een parkeerabonnement te kopen. Het is ook gewoon gemak want ik weet nu al dat ik een keer bij die poort sta en vergat een ticket te kopen. Desnoods was het parkeren pas interessant bij 15 bezoeken (dan zit je dus op ruim 100 euro voor parkeren bij half “standaard” tarief). En had dan een lokaal abonnement voor de inwoners van de (omliggende) gemeente geïntroduceerd waar men geen parkeerabonnement mag kopen. Op die manier komt men de abonnementhouder van verder weg wel tegemoet. Aan de andere kant is het speelveld nu gelijk, en dat is ook prima.
Eduard Vertel mij eens hoe dit pretparkbedrijf kan investeren en groeien als men niet over de 5 miljoen heen mag en kan
Komt het niet uit de lengte, dan moet het uit de breedte. Dus meer omzet per bezoeker realiseren. Je ziet daar ook wel initiatieven voor ontstaan, zoals bijvoorbeeld de investeringen om echt overal souvenirwinkeltjes te introduceren met self scan kassa’s. Dit is natuurlijk ook wel een beetje de uitdaging voor een onderneming. Dan onderneem je dingen zoals je verdienmodel aanpassen aan de omstandigheden.