An sich past het overigens wel enorm in een ontwikkeling die je overal al wel zag.
Mijn pretpark hobby is in 2001 echt begonnen, toen was een Disney Parijs jaar abonnement praktisch goedkoper dan de Efteling, en kon het niet op, goede kortingen, parkeren, etc etc.
Je had abbo's van parken waar je bij 10+ parken onbeperkt gratis naar binnen kon etc etc.
Maar de pretparken worden globaal genomen drukker, maar worden ook "luxer" het is niet meer een ride met een thematje, maar het moeten grotere en uitgebreidere ervaringen worden.
Dus parken willen gewoonweg meer bezoekers met een hogere gemiddelde inkomsten hebben om alles te kunnen doen, en an sich werkt het, want globaal gezien zijn er meer pretparken, grotere pretparken en lopen bezoekers op, en abonnementhouders zijn gewoon een "slecht renderende groep", je ziet Disney al jaren de prijzen gigantisch verhogen en de beperkingen groter maken, een EP limiteert het aantal abbo's en een Phantasialand doet er helemaal niet meer aan.
De Efteling heeft altijd een relatief groot aandeel abonnementen gehouden, en komt nu echt in de knoei ermee doordat de overheid op slot zit.
Het enige jammere is dat je gewoon weet dat deze zaken nooit meer terug gedraaid gaan worden.
Ook al krijgt de Efteling over 2 maanden een vergunning met 1 miljoen bezoekers meer, dan zal echt niet opeens de beperkingen eraf gaan.
Progress Als ze destijds hadden geweten dat ze die vergunning voorlopig niet zouden krijgen, hadden ze waarschijnlijk nooit een premium abonnement aangeboden (of dat in elk geval nog een stuk duurder gemaakt). Ik denk dat de Efteling ook niet blij is met deze maatregel, maar dat ze geen andere mogelijkheid zien.
Ik denk juist dat de Efteling had gehoopt hiermee het aandeel abbohouders bezoekjes terug te dringen, dat er idd abbo houders zouden afhaken en ze gemddeld genomen meer gingen betalen, maar vervolgens blijft het aandeel abbo bezoekers op peil en hebben ze alleen een beetje meer inkomsten gehad, dus gaan ze nu aan de echte knop draaien om ze te ontmoedigen, een drempel voor parkeren opwerpen.
Michael Als je in de video tussen de regels door leest is het einde van bijvoorbeeld de goedkope AH tickets ook in zicht.
Dat denk ik eigenlijk nog niet, ik denk juist dat dit ruimte geeft zodat ze dit nog aan kunnen houden, ik denk dat je wel kan stellen dat deze gemiddeld genomen per bezoek ook meer opbrengen dan de abbo houders die 10x per jaar komen, als die namelijks slechter uit waren dan hadden ze die actie wel veel meer beperkt dit jaar.
door de 5 miljoen millieuvergunning limiet zit er gewoon een "waarde" aan een "bezoek" en ze gaan gewoon de minst renderende proberen te verminderen, gezien dit nieuwe beleid is dat overduidelijk de abonnementhouders.