Nu heb ik zelf geen mail gekregen, want mijn jaar-abbo verloopt 1 juni.
Maar dit is de tekst die abonnementhouders gemaild gekregen hebben
Vanaf 15 juni 2026 passen we ons parkeerproduct voor abonnementhouders aan. Daarnaast investeren we fors in nieuwe manieren en faciliteiten om duurzaam reizen te stimuleren.
Wat verandert er concreet?
- Parkeerabonnementen met maandbetaling die langer dan 12 maanden lopen, worden na 14 juni 2026 per eerstvolgende mogelijkheid automatisch stopgezet.
- Het is vanaf nu niet meer mogelijk om een nieuw parkeerabonnement aan te schaffen.
- Vanaf 15 juni 2026 kun je als abonnementhouder per bezoek parkeren met korting, de korting is afhankelijk van het type abonnement.
- De korting bedraagt 40% voor Classic-abonnementhouders, 50% voor Plus-abonnementhouders en 60% voor Premium-abonnementhouders ten opzichte van het reguliere parkeerticket van € 15,-.
-Wie regelmatig duurzaam reist, gaat zelfs minder betalen. Alleen wie vaak met de auto komt, gaat meer betalen.
Wat betekent dit voor jou?
De impact verschilt per abonnementhouder. Hoeveel je precies betaalt, hangt af van:
- Hoe vaak je naar de Efteling komt.
- Hoe je naar de Efteling reist.
- Welk Efteling-abonnement je hebt.
Nu wisten we al dat dit eraan zat te komen, en dat het een kul excuus milieu zou zijn, en dat is wel weer duidelijk zichtbaar in de email, dit is puur dat ze een extra manier zoeken om abbo houders te ontmoedigen.
"we investeren in faciliteiten en manieren om duurzaam te reizen te stimuleren"
Dat klinkt natuurlijk leuk, maar voor mij als abbo houder wonend naast Rotterdam zou een OV tripje gewoon meer dan een verdubbeling van mijn reistijd zijn (2 uur met OV, ongeveer 48 minuten met auto), en de fiets is natuurlijk helemaal niet te doen.
Daarnaast is het laaghangende fruit zoals een fietsenstalling die bewaakt is al jaren geschrapt uit bezuinigingsoverwegingen.
en is er nog 0 concreet bekend gemaakt voordat deze zaken in gaan...
Edit: ik zie nu aan de uitleg filmpjes dat ze in ieder geval letterlijk zeggen dat ze minder abbo houders bezoekjers willen hebben wegens de vergunningen, en dat er in ieder geval weer een bewaakte fietsenstalling komt.
Verder is alles natuurlijk ingezet op vermindering, want de milieuvergunning kijkt totaal niet naar hoe mensen er komen, die kijkt puur naar bezoekers (vandaar dat ze daar al zo mee goochelde met bezoekers en bezoeken)