R013 Wat voor mij vooral het verschil maakt is dat de Pagode een kijk attractie is. Je verwacht een mooi uitzicht te krijgen over het park, maar aan het begin en eind van de rit kijk je vol tegen die groene wand aan. Net als bij Fenix verbreekt dat behoorlijk de illusie. Wat denk ik een groot verschil is, is dat de meeste bezoekers die net in de remmen van Fenix komen vooral in hun gedachten bezig zijn met de achtbaan rit die ze net ervaren hebben, en niet zo zeer met de omgeving (in tegenstelling tot de Pagode). Daardoor stoort die wand een stuk minder (tenzij je zoals wij al tientallen of zelfs meer ritten gemaakt hebt, maar wij zijn wat dat betreft ook wel een beetje een uitzondering).
Ik weet niet wat de grote van het gebouw er in dit geval toe doet, maar ik denk dat je de grote van de loods van Fenix behoorlijk onderschat. Zou me niet eens verbazen als die groter is dan Symbolica...
En nee, ik ontken zeker niet dat Avalon een goedkopere afwerkstijl heeft dan Danse Macabre. Sterker nog, ik denk dat Danse Macabre misschien wel één de best afgewerkte attracties is van Europa. Jij stelt dat Avalon 'te plastic' is, wat ik gewoon een ontzettend bijzonder (en unfair) statement vindt (net als dat DLP geen top park van Europa zou zijn). Avalon is gewoon een mooi aangelegd themagebied en alles behalve plastic (op Jumping Juna na). Daarnaast zijn of iets 'plastic fantastic' is en hoe iets 'afgewerkt' is twee totaal verschillende dingen. De eerste bocht van Fenix en die groene wand zijn inderdaad ondermaats, maar verder is het gebied op de meeste plekken gewoon mooi afgewerkt, net als vele plekken in de Efteling.
Beide parken hebben zo hun mooie en minder mooie punten. Verschil is vooral dat de Efteling logischerwijs een stuk verder ontwikkeld is dan Toverland, maar ze zetten allebei een product neer van behoorlijk hoge kwaliteit.