R013 Te weinig capaciteit? Elk resort heeft inderdaad zijn eigen restaurant en dan bieden ze ook nog in het park opties als Raveleijn Pinnokio Polles keuken Mystique en Brasserie7 aan. Jij gaat mij niet wijsmaken dat je nergens terecht kunt als je verblijft op een van de resorts en ik heb er zelf jaren lang rondgelopen(ook op de resorts)
Raveleijn is momenteel dicht en is - net als Pinokkio overigens - normaal gesproken niet elke dag geopend. Misschien dat dat straks na de verbouwing veranderd, maar dat betwijfel ik. Polles Keuken is leuk, maar binnen een uur moet je weg en is tevens gebonden aan park openingstijden. Mystique is fine dining; met kinderen valt die dus al snel af. Houd je dus alleen Saga, Brasserie 7, 't Eethuys en de Proeftuyn over. Stel je slaapt in het Wonder Hotel en hebt geen auto tot je beschikking, kun je nergens terecht als Saga vol zit omdat de andere resorts te ver weg zijn om te lopen en de Efteling geen Shuttle aanbiedt.
En ja, de restaurants kunnen snel vol zitten. Alle resort restaurants hebben ongeveer een capaciteit van 300 couverts, maar hebben veel meer bedden (Wonder Hotel ong. 500, Grand Hotel 700, Loonsche Land 1000, Bosrijk 1600). Oftewel, je komt structureel couverts te kort. En ja, niet alle gasten hoeven in hun resort te eten. Dat kan ook in het park. Maar als het park om 18.00 sluit en je dus al niet meer bij Polles, Wapen of Pinokkio terecht kunt (als die al open zijn), en je wilt pas wat later aan tafel, zit je klem.
En daarbij komt dan ook het structurele probleem aan personeel, waardoor de maximale capaciteit van de restaurants dus ook niet eens gebruikt kan worden.
En ja, ik realiseer me dat het dan onlogisch klinkt om nóg meer horeca te openen, maar het is inmiddels ook wel weer bewezen dat nieuwe concepten, nieuw personeel aantrekt (kijk naar EGH), dus dat zal enigszins wel los lopen.
Michael Maar ik denk dat men er verstandiger aan doet om dat bijvoorbeeld tussen theater en Fata Morgana te ontwikkelen. Dat ligt (met een in/uitgang op de Eftelingsestraat) dan mooi centraal tussen de slaaplocaties qua loopafstand.
Maar is dat logisch? Vanuit het park gezien moet je over een dood stuk park lopen. Het ligt niet in de loop van de park gasten, dus je moet qua signing van goede huizen komen om het vindbaar te maken voor de daggast. En ook gasten van Bosrijk en Loonsche Land lopen niet over de Eftelingsestraat, dus een entree daar langs de weg is ook niet praktisch. Dan moet je vanuit Bosrijk en in het Duits Bosje extra signing gaan plaatsen. Ik denk dat gasten het dus alsnog niet gaan vinden. Vanuit dat opzicht is het LEM dus veel logischer. Zeker als daar een aparte resort ingang komt.
En daarnaast: is er überhaupt plek tussen het Theater en Fata Morgana ? Het gebied tussen theater en fata is niet mega groot/breed zoals je ziet op het plaatje hieronder. De rode lijn geeft het hekwerk aan. De ruimte die er is wordt nu gebruikt als nood- en logistieke route (Geel). De laadruimte voor het Theater zit dicht tegen de vlonders aan en er zijn ook nog aansluitingen voor Aquanura in dat gebied. Dus een groot café lijkt me niet praktisch daar. Of in ieder geval niet met in- en uitgang aan zowel parkzijde als de Eftelingsestraat. Laat staan rendabel voor de afgelegen plek die het dan krijgt.