Ik heb lang gewacht om op dit nieuws te reageren, omdat ik mijn eerste gedachtes niet helemaal kon plaatsen. Goed, daarnaast waren er ook praktische redenen zoals een verhuizing, maar dat gaf me wel de tijd om dit allemaal te laten berusten en de discussie stilletjes te volgen.
Laat ik voorop stellen dat ik zeker gecharmeerd ben van de keuze voor dit type achtbaan en ook echt wel benieuwd ben naar het resultaat straks. Dat de ervaring tof zal worden, geloof ik heel graag. Ik ben dan dus vooral hoe een Tron achtige achtbaan (want daar lijkt het nu toch wel heel sterk op), gaat werken in de Efteling. Ook de stijl die gekozen is (19e eeuwse wereldtentoonstelling) klinkt aantrekkelijk en ik denk dat er stiekem al best wat projecten zijn (geweest) in de Efteling die hebben getoond dat ze goed overweg kunnen met dit thema.
Er zijn echter wel een aantal zaken die ik (nog) niet begrijp of waar ik mijn vraagtekens bij heb.
Locatie: Goed de locatie is gekozen en daar ga ik niks aan kunnen veranderen. Ik had hier liever een uitrijk achtige gebied gezien, maar dat komt er niet. Maar ook voor deze attractie, snap ik er echt helemaal niks van. In geen énkel opzicht vind ik deze locatie logisch voor deze achtbaan. Alleen al om 2 redenen: het thema en de toekomst.
Het thema an sich zal vast mooi uitgewerkt worden, maar matcht in mijn ogen niet per se met de uitstraling van het Theater (Oud Hollandse steden) en het Grand Hotel. Er zullen vast stijlelementen van alles terugkomen in de aankleding om het enigszins in elkaar over te laten lopen, maar gek is het wel. Het wordt straks een kakofonie van verschillende stijlen. En daarvoor ligt dit net te dicht tegen het theater aan, om te verbloemen met natuur. Had dan voor een verhaal gekozen rondom een Hollandse uitvinder en de architectuur van het Theater doorgetrokken. Had ook tof kunnen werken!
Nee, dit thema had mij logischer geleken naast het Wonder Hotel. Zeker met hoe de begane grond nu gerenoveerd is, was dat een makkelijk een-tweetje geweest. Maargoed, Strookrijk is niet bruikbaar...
Maar ook voor de toekomst vind ik dit een gekke keus. Goed, we weten nog niet alles en er lijkt een voetpad/plein rechts naast het gebouw te zijn, maar het wordt nu helemaal ingebouwd, waardoor een logische doorsteek richting een mogelijk westelijke uitbreiding nu bijna onmogelijk lijkt.
In de bestemmingsplannen wordt gesproken over een westelijke uitbreiding op P2. De enige logische route daarnaartoe, is over het LEM. Maar daar wordt nu een groot gebouw mét achtbaan weggezet. En wellicht komt er inderdaad een ruim pad tussen het showgebouw en de parking van EGH, maar dan wordt dat straks zo verstopt, dat dat onmogelijk aantrekkelijk zal zijn. Laat staan dat het park dan nog groter wordt dan het nu al is, waardoor mensen het helemaal niet meer in een dag kunnen doen (wat nu soms al lastig is).
Goed, nu verwacht ik op P2 niet snel uitbreiding van het huidige park gezien alle werkzaamheden rondom het parkeerterrein (althans, voor de komende 15 jaar). Maar dan nog wordt het park nu dichtgebouwd langs alle fronten.
Themawereld: Wat mij het meeste verbaasde over de aankondiging, is hoe weinig focus er lijkt te zijn op het maken van een immersieve themawereld. De laatste tijd had de Efteling er de mond vol van en werd bij elke aankondiging van iets nieuws (Wereld van Sindbad, Dance Macabre, Hoogmoed, Raveleijn 2.0 etc.) vermeld dat ze er een immersieve wereld van gaan maken. De horeca en retail sluiten naadloos aan op de attractie, alsof het onderdeel is van de wereld. In sommige gevallen kwam er zelfs een extra infill bij om dat gevoel te versterken.
En hier? Niks. Geen woord.
Is de Efteling al klaar met infills en immersieve werelden? Of hebben ze daar nog niet over nagedacht. Of is er geen plek voor in de beschikbare ruimte? Of is dit een van die verrassingen die nog moet worden onthuld?
Ik hoop met de vele verzoekjes hier mee dat er in de hal een mooie markthal met retail en horeca is, wellicht zelfs met speciale toegangspoort voor Loonsche Land en Bosrijk. Maar zoals ik het nu zie, ben ik daar echt bang voor. Ik denk eerder dat dat gedeelte benut zal worden voor de wachtrij.
En ook hier had de locatie al meer kunnen doen. Als ze echt de plannen van Grand Cirque Balance hierin terug willen laten komen en ze hadden dit naast het Wonder Hotel gebouwd, hadden er prima nog wat kleine attracties bij geplaatst kunnen worden. Daar had je ruimte om die immersieve wereld volledig in te richten. Wie weet wat gaat komen, maar deze eerste aankondiging stelt me niet per se gerust...
Ritverloop: Iedereen bejubeld de 2 minuten ritduur. Maar laten we even eerlijk zijn, Tron duurt óók ongeveer 2 minuten van begin tot eind. Je zult dus veel tijd kwijt zijn met showscenes en de remmen (en dan heeft Tron niet eens een echte showscene...)

Goed, wellicht zal de Efteling het anders berekenen en krijgen we wel 120 seconden aan thrill. Ik hoop het van harte, maar ik ben er bang voor. Tegelijkertijd vraag ik me af wat we gaan zien onderweg. Gaat het inderdaad een korte rit in het donker worden met licht effecten om die lichtbarriere te breken, of zal het voornamelijk buiten zijn? En hoe wordt omgegaan met zichtlijnen? Inverted of Flying coasters staan - zoals al eerder terecht aangehaald - niet per se geroemd om de zichtlijnen, tenzij je voorin zit. Gaat dit nieuwe systeem dit verbeteren en hoe gaat de Efteling hier mee om? Time will tell, maar ik vind het wel een spannende keuze.
Timing: de timing van dit bericht voelde een beetje gehaast. Op een willekeurige dag, aan de start van de zomervakantie. Dit lijkt me niet echt de timing die de Efteling graag had gehad. Ook de tekening lijkt soms iets te gehaast ingekleurd over een 3D model. Niks mis mee, maar is misschien wat slordig voor het droomproject van Sander.
Had Wessel weer teveel info en ging de Efteling daarom op paniekvoetbal over? En inmiddels hoor je er - buiten de fan community - al niemand meer over... Was dit nu echt het beste plan?
En daarnaast, wat is er nu daadwerkelijk gedeeld? Eén visual, een halfbakken verhaal en verder niet veel. Zoals eerder aangehaald, lijkt het ook niet alsof de betrokkenen het complete plan/ritverloop/concept al af hebben. Zou dit dan nog redelijk in de kinderschoenen staan, ondanks dat ze er al 2 jaar aan werken? Dat zorgt er toch ook niet voor dat men alles gaat onthouden of dat dit top of mind blijft? Er wordt nu volop gespeculeerd en zaken bedacht, die mogelijk niet uitgevoerd gaan/kunnen worden. Lijkt me ook niet echt het verwachtingsmanagement wat je wil creëren.
En daarnaast, er lopen al genoeg projecten momenteel waar niemand over praat. Raveleijn moet dit jaar open. Wordt er ook maar iets over gedeeld? Nee... De Sprookjesbibliotheek wordt wel elke aflevering van de Podcast aangehaald, maar wordt ook niet echt verder benoemd, laat staan dat er meer info bekend is gemaakt over de beleving/het verhaal. En dan komt dit ook nog even om de hoek kijken. Ik vind het een rare keuze geweest. Had dit lekker met de start van de werkzaamheden gedaan. Had je er ook gelijk mooie banners van kunnen plaatsen op de bouwhekken.
Misschien denk ik er allemaal te kritisch over na en moeten we gewoon lekker afwachten en gaat de Efteling ons (mij) verrassen. Ik kijk in ieder geval uit naar de komende periode en wat hier van gemaakt gaat worden. Maar ze mogen wel met wat meer over de toonbank komen om die vraagtekens bij mij weg te nemen.