Rky1989 Ja precies dat. De Bob destijds maakte ook ontzettend veel lawaai. Je hoorde de karretjes van veraf al roetjsen, In de begin jaren reden de carretjes nog op harde wielen. Dat was in de omgeving goed te horen. Nadat Efteling de wielen vervangen had, waren er geen klachten meer. De huidige overlast wat de buren voornamelijk ervaren is; verkeer, licht en wat ik uit het onderstaande filmpje op maak is Aquanura. Mevrouw zegt iets over de muziek van Fata Morgana. Wellicht bedoeld zij Aquanura (Fata Morgana is sinds de tweede symfonie te horen in Aquanura), omdat zij aangeeft: "Zo vaak schijnt ie niet eens te spelen". Het filmpje is van 7 jaar geleden en gaat voornamelijk over de toekomstvisie van de Wereld van de Efteling. De bewoners uitten zich vooral over het feit waar ze in de toekomst bang voor zijn en waarom zij bezwaar hebben aangetekend. Hier spreken dan wel de hele naaste buren:
Ik heb de indruk dat deze meneer zichzelf een beetje tegen spreekt. Hij zegt nooit in gesprek geweest te zijn met Efteling, maar hij weet maar al te goed over de toekomstplannen. Ik weet niet welke communicatie er is geweest. Maar als meneer wel op de hoogte is van de toekomst van Efteling, dan heeft hij blijkbaar wel een schrijven gehad. Dat is toch ook communicatie?
Door de huidige techniek verwacht ik dat Luminar sowieso een stuk stiller zal zijn dan de Bob, de Baron, Python en Joris bij elkaar. Sinds de restyling van Python, is Python al een stuk stiller. de Baron is overigens ook al een vrij stille baan. Joris is erg luid, misschien wel luider dan het gegil van de mensen die er in zitten. Luminar is straks omgeven door het Duitse Bosje en parkeerplaatsen. En voor de naaste buren is elk geluid al teveel, laat staan een hele overdekte loods wat weer zorgt voor horizonvervuiling. Tja, waar kiest Efteling dan voor. Een natuurlijke geluidswal (als dit al nodig is) of toch voor een loods wat een doorn in het oog is? Wat is haalbaar binnen het huidige budget? Denken wij als fans meer vanuit onze eigen wensen? Maar wat is realistisch? Wat is realiteit? Efteling heeft al een indoor coaster. Waarom een tweede indoor coaster?
R013 minimaal 60% indoor.
Dan is er nog steeds maximaal 40% outdoor.
Michael En de kosten van sanering zitten (natuurlijk) bij de investering die wordt gedaan. Investeren draait niet alleen om de attractie zelf, het gaat om het totale geld wat je uitgeeft. Bij Danse Macabre is er binnen het genoemde bedrag ook een horeca, toiletblok en buitenruimte gerealiseerd inclusief alle onderliggende infrastructuur.
Dus, wat blijft er over? Stel, dit word voornamelijk een grote indoor attractie. Word dit dan wederom een totaalbeleving in het donker? Een grote hal zal misschien niet eens de hoogste kosten zijn, maar wat blijft er nog over voor theming? Dan is het hele effect en beleving van een suspended launch coaster en de ervaring van vliegen toch volledig weg (op de buitenstukken na dan)? En we hebben toch al een indoor coaster?