NielsC Ik heb even uitgerekend dat op een track als deze met per trein 18 personen, maximaal 2 treinen kunnen rijden. Dat is een capaciteit van 1050 per uur. Baron heeft de laagste capaciteit met zo'n 900 tot 1000 mensen per uur. Daarna komt Luminar. Nu leunt Efteling niet alleen op deze attractie en natuurlijk durft niet iedereen er in en is de baan ook niet geschikt voor iedereen.
Met deze attractie groeit het aanbod in Efteling weer. We weten ook nog niet wat er gaat gebeuren tussen nu en 3 jaar op het gebied van Infills en wellicht komt hier ook nog een infill. Gezien de strategische plek zal er straks meer spreiding in het park gecreëerd worden. Luminar komt wel in een uithoek te liggen, waarvan ik verwacht dat het vooral na openingstijd en vooral voor sluitingstijd de echte grote drukte verwacht wordt. En overdag zal het echt niet drukker worden dan de andere achtbanen in het park. Het park wordt tenslotte een stukje groter door deze attractie.
Overigens vind ik het heel slim wat Efteling de laatste jaren doet met themagebieden. Rond Danse Macabre is het eigenlijk altijd wel druk. Ook door het horeca aanbod rond M&M voelt het daar eigenlijk drukker aan dan bij de attractie zelf. Ook het gebied van Baron blijkt een gebied te zijn waar mensen wat langer blijven hangen. En wat ze nu doen bij Raveleijn... Ja echt heel slim. Want dit gebied blijft nu toegankelijk en is straks niet alleen meer open voor een show. En zo creëert Efteling steeds meer plekjes en pleintjes waar het ook een stuk leuker wordt om te blijven hangen. Erg goed voor de spreiding.
Daarom verwacht ik dat het Efteling Theater de gratis dag shows zal voortzetten, dat er zeker weten een infill komt bij Luminar en dat verblijfsgasten voor openingstijd de mogelijkheid krijgen om deze attractie als eerste te betreden en misschien na sluitingstijd exclusief een uur langer open blijft voor hen.