Dutch23 Zouden we hier alsnog een combinatie met een uitrijk kunnen verwachten? Ook bij Rookburgh hebben ze een achtbaan, dorpje en hotel weten te creëren. Voeg hier nog een restaurant of andere 'uitrijk' zaken aan toe en je hebt zowel een uitrijk als een nieuw themadeel met achtbaan en hotel.
En dit is precies waar ik op hoop. Ik had het al meerdere malen aangehaald in dit topic. Ik was zelf niet perse voor een attractie op deze plek. Maar aangezien er inmiddels zoveel aanwijzingen zijn, ga ik er in mee.
Ik denk dat we realistisch moeten zijn. Efteling kiest (hoogstwaarschijnlijk) voor een nieuwe attractie op deze plek, maar ze mogen niet meer bezoekers ontvangen. Dus moeten ze dit oplossen met iets anders. Ze proberen de abonnementhouder al minder te laten komen. Ze proberen de daggast over te halen om te blijven overnachten. En de internationale gast moet naar Efteling gelokt worden.
Vaak lees ik terug op het forum dat mensen zeggen dat bepaalde accomodaties niet vol zitten. Tijdens de schoolvakanties zit eigenlijk alles vol. Ook lange weekenden zoals Pasen , Hemelvaart en Pinksteren zit alles vol. Efteling heeft 3 hotels en 2 vakantieparken (3900 bedden). Even ter vergelijking:
- Europapark 6 hotels (6300 bedden) en een camping en. 7 miloen bezoekers
- Phantasialand 3 hotels (1150 bedden) en 2.1 miljoen bezoekers
- Port Avontura 6 hotels (2100 kamers) 5,3 miloen bezoekers (over 3 parken)
Maar deze parken zijn zo'n 10 maanden per jaar geopend en ook tijdens deze maanden is de bezettingsgraad niet 100%. Enkel tijdens schoolvakanties en feestdagen. Zelfs Disneyland Parijs zit niet het hele jaar door vol (5700 kamers, excl partnerhotels).
Steeds meer buitenlanders weten Efteling te vinden en juist buitenlanders houden van overnachten. Ik bedoel, als wij naar Disneyland Parijs of Europark gaan, dan zijn we ook geneigd om daar een hotel te boeken. Efteling wordt gezien en gewaardeerd als een Europese vakantiebestemming en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Men houdt ook van een gevarieerd aanbod.
- Wonderhotel 4 sterren
- Grand Hotel 5 sterren,
- Loonsche Land (en het hotel) 3 sterren
- Bosrijk 4 sterren
Dus voor een park dat het hele jaar rond open is, zijn er 'maar' 3 hotels en 2 vakantieparken en dat met bijna 5 mijoen bezoekers per jaar.
Nogmaals, Efteling loopt vast omdat ze op het randje van de 5 miljoen bezoekers zitten. Ze kunnen niet anders dan bezoekers binnen houden. En de accomodaties komen echt wel vol tijdens schoolvakanties en lange weekenden. Nu is het zo... Zit het vol, dan kiest men voor iets in de buurt. En ik denk ook; Hoe groter het aanbod, hoe meer ze kunnen stunten op doordeweekse dagen en rustigere periodes. En ik vind dat Efteling als compensatie voor het vervallen parkeerabonnement de abonnementhouder wel iets meer korting mag geven op de verblijfsaccomodaties op doordeweekse dagen.