QDude24 Ik acht die kans klein, maar we moeten het in de toekomst zien. De reden waarom ik dit zeg, is omdat je meerdere gradaties hebt van het gebruik van IP. Er is een verschil of je enkel karakters en uiterlijken van een IP gebruikt, of dat je gebruik gaat maken van storytelling.
Om een voorbeeldje te geven: het verkrijgen van de rechten voor een Nickelodeon-land is vrij makkelijk. Je moet aan wat eisen van Nickelodeon/Paramount voldoen, maar je kan er prima mee werken en hoewel ik totaal geen beeld van prijzen heb, moet het haast wel betaalbaar zijn, want vele parken hebben een Nickland (Movie Park, Parque de Attracciones, Blackpool en in Polen). Dit zijn echter alleen attracties in een Nick-thema. Een Carousel met een karakter pop erop. Deze attracties vertellen geen verhaal.
Voor een attractie zoals SpongeBob's Crazy Carnival-ride, moet meer betaald worden en gaat een IP-houder veel meer eisen stellen aan wat er met hun verhaal gebeurd. Zelfs als het verhaal van de attractie los staat (dus niet direct uit een aflevering komt) is de prijs daarvan anders.
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat Movie Park onderzocht heeft of het de toenmalige Mystery River in een Last Airbender thema kon stoppen, maar dat dit afgeketst werd omdat het te ingewikkeld werd met de rechten (terwijl er wel een Last Airbender molen in het gebied te vinden is).
Persoonlijk verwacht ik daarom geen storytelling in de attracties die hier gaan komen, maar meet een leuk aangekleed gebied in een Harry Potter Lego thema.
Neemt niet weg dat de verhalen van Harry Potter uitermate geschikt zijn voor pretparken en ik het toch graag zie gebeuren dat Merlin/Legoland dat extra stapje wél zet. 🙂