Tijdens de afgelopen week heb ik twee dagen in Shanghai Disneyland mogen doorbrengen, en uiteraard namen we ook een kijkje in Zootopia. Gelukkig konden we dat dankzij Early Entry meteen 's ochtends doen, want overdag ontstonden er regelmatig wachttijden van één tot twee uur om het themagebied te betreden. Daarna moest je dan uiteraard ook nog eens aanschuiven voor de bijhorende attractie, al bleven die wachttijden eigenlijk verrassend acceptabel. Hot Pursuit heeft namelijk een monsterlijk hoge capaciteit en wij zagen tijdens ons bezoek geen storingen.
Over het Zootopia-gebied ben ik erg enthousiast. De zone is groot genoeg om bezoekers het gevoel te geven dat ze zich in een stad bevinden, maar niet zó groot dat het onpersoonlijk wordt. Het gebied is gezellig, fotogeniek en zit boordevol grappige details. Je kan er weliswaar geen uren ronddwalen, maar toch is er veel te ontdekken. Als ik één minpunt moet bedenken, is dat het feit dat er geen kleine invulattractie voorzien werd. Ik wil niet zeggen dat het gebied dynamiek mist (er beweegt letterlijk overal wel iets), maar een draaimolen of andere flatride had Zootopia echt nog wat extra levendigheid kunnen geven.
En Hot Pursuit? Tja, ik vind het een lastige. Mijn vriend was er helemaal weg van, maar hij is een grotere Zootopia-fan dan ik. Ik vond de film hooguit vermakelijk en dat heeft wellicht invloed op mijn oordeel. De attractie leent elementen uit Ratatouille en Runaway Railway, maar nergens overstijgt de ride het niveau van die twee soortgenoten. In de eerste helft van de rit vind ik de mix tussen reële decors en schermscènes nog prima, maar tegen het einde worden de schermen helaas overheersend. In een van de posts hierboven las ik dat het jammer is dat de (fantastische) Gazelle-animatronic tussen een paar virtuele dansers staat, en ook ik vond dat een beetje een anticlimax. Deze scène zou het grote hoogtepunt moeten zijn, maar het wow-effect ontging me volledig.
Shanghai Disneyland bewees met z'n Pirates-variant al dat schermen in een darkride een schitterende meerwaarde kunnen vormen, maar Hot Pursuit presteert op een beduidend lager niveau. Toch is Zootopia een mooie uitbreiding voor Shanghai Disneyland en de locatie stoort me minder dan ik verwachtte. Seven Dwarfs Mine Train zorgt immers voor een mooie barièrre tussen Fantasyland en Zootopia, waardoor beide stijlen nauwelijks met elkaar clashen.