Hoewel de Chinese Nachtegaal persoonlijk een van mijn favoriete sprookjes in het bos was – in het bijzonder qua uitvoering – snap ik ergens de beweegredenen wel voor de Efteling.
Het sprookje was bij het grote publiek weinig populair, mede door de ligging aan het eind van de route en ook doordat er relatief weinig gebeurt. En het enkele gezin dat wel blijft staan om te kijken, zal het einde vaak niet meemaken omdat de kinderen toch wel erg onder de indruk zijn van de dood. Als dan de bouwkundige staat van het gebouw achteruit gaat, kan je je afvragen of het wel de moeite waard is in een grote renovatie te investeren.
Waar ik echter nog niet helemaal warm voor loop is de vervanging. We weten uiteraard nog weinig, maar het idee van een sprookjesbibliotheek voelt nogal geforceerd. De Efteling noemde zich (schijnbaar) ooit “het enige prentenboek ter wereld waar je doorheen kunt lopen”, in mijn ogen dan juist omdat sprookjes écht gebouwd worden. Dan is het nogal tegendraads om ineens een sprookjesbibliotheek te bouwen. Ik vraag me ook af of dit de vermoeide bezoeker aan het einde van het bos wel gaat verleiden langer dan 30 seconden een kijkje te nemen. Wellicht wordt de route ook gewoon te lang…
Wat dat betreft ben ik meer benieuwd naar de nieuwe uitvoering van de Chinese Nachtegaal. Gezien het geen “showgebouw” wordt, verwacht ik in ieder geval niet dat we de dood terug gaan zien (spijtig!).
John wat voor niemand helder is wanneer het start en stopt of wanneer je naar binnen kunt gaan om het vanaf het begin te horen
Ik denk dat het begin en eind niet duidelijker konden zijn eigenlijk, maar net als met alle andere “show-sprookjes” helpt het niet dat iedereen midden in de show binnen kan lopen. En een verhaal dat zo uitgebreid wordt verteld als dat van de Chinese Nachtegaal verleidt de bezoeker dan ook niet om het nog eens helemaal van het begin te gaan bekijken.