Deze tekening roept én enthousiasme én zorg op wat mij betreft.
Allereerst ben ik heel enthousiast over de ´terugkeer´ van het blauwe tempeltje voor de Chinese Nachtegaal. Een mooi eerbetoon aan het ontwerp van TvdV. Over de invulling van het sprookje weten we natuurlijk nog niks, maar van een meer gecomprimeerde versie ben ik in potentie wel fan. Heel eerlijk vond ik de huidige versie te groots en lomp opgezet t.o.v. de andere sprookjes. Wat me wel zorgen maakt is dat die muurtjes en ´Chinese´ tuin blijven bestaan. Dat maakte het nu juist zo´n moeilijk vindbaar en afgeschermd sprookje. Wat mij betreft breken ze heel die tuin af en zetten ze dat prachtige tempeltje naast die waterval bij de karper vijver pal aan de hoofdroute van het sprookjesbos. Dan is het gewoon een sprookje áán de route zoals de meeste sprookjes. En vindbaar!
De bibliotheek kan mij qua vormgeving wel bekoren. Het heeft inderdaad iets van een Scandinavische kerk en tegelijkertijd heeft het iets typisch Brabants / Eftelings. De plaatsing ervan verbaasde mij wel. Zo parallel aan de Marskramer ziet het er wel wat gek uit, vind ik. Ik had verwacht dat de bibliotheek eerder met de ´kont´ tegen de Marskramer aan geparkeerd zou worden met wat bomen en groen er omheen zodat je dat niet zou zien. Dat je vanuit dit ´sprookje´ direct door kon lopen in de winkel.
Als laatste wil ik aanhalen dat ik een extra doorsteek van het Meisje met de Zwavelstokjes naar de Fakir/Sprookjesboom toejuich en een extra ingang richting Droomvlucht in potentie ook niet verkeerd vind. Wel schrik ik van de huidige situatie met twee ruime doorsteken en een kaalgeplukt middenstuk daar tussenin en de kaalslag rondom de doorsteek naar Droomvlucht. Oei, oei, dit is wel een pijnlijke kale plek in het bos nu!
Ik denk dat een nieuwe Gulde Gaarde/Droomerijen alleen echt gaat werken als ze op het huidige terrasje een nieuwe opvallende aanbouw zouden plaatsen: een Sprookjes/Elf-achtige serre die je dan zowel vanuit het Sprookjesbos als vanuit het TvdV-Plein goed zou zien. Waarbij ze het stationsgebouw van Droomvlucht ook echt inkleden als een stationsgebouw en de horeca er afgescheiden naast plaatsen. Waarbij de huidige 'uitgangsstraat' van Droomvlucht een echte route wordt vanuit het plein.
Persoonlijk zie ik daarbij nog steeds dat er ófwel bij de Droomvlucht horeca, ófwel bij de potentiële Jokie-wereld horeca (én het liefst bij allebei) een extra overdekt speelgebied wordt gerealiseerd.