Michael Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens hoor. Ik vind de samenhang in de nieuwe gebieden echt duizendmaal beter dan de stukken die de eerste drie jaar geopend zijn. Ik ben ook wel benieuwd waar de samenhang dan zou missen in het themagebied van Zadra of van Aqualantis. Die laatste vond ik juist erg compleet.
Ik sluit me 100% aan bij ppc-anoniem-1 hierboven. De gebieden van Zadra en Aqualantis hebben dan wel een duidelijk thema en zijn daarmee een verademing ten opzichte van de rest van het park, maar dat maakt het nog niet tot een samenhangend geheel. Dat straatje van Zadra is echt prachtig en zet een toffe sfeer neer, maar de attracties zijn er totaal niet in geïntegreerd. De vekoma junior raast over een grasveld, voor Zadra mag je eerst 500m wachtrij doorkruisen, en de laatste kiddycoaster staat op het pleintje onder de aircounits van de winkels en restaurants. Het grootste dieptepunt wat mij betreft is die monorail. Dat zou de ideale attractie zijn om een beetje in die huizenrijen te verweven en wat extra dyamiek aan het straatje te geven. Neen, in plaats daarvan zigzagt die zijn weg over het eindloze grasveld voor de poorten van het gebied, waarmee de hele attractie zo goed als zinloos wordt.
Aqualantis vond ik zelf nog minder geslaagd dan het Zadra-deel, ondanks dat daar meer geprobeerd is om een samenhangend gebied te maken. Maar de gebouwen in Aqualantis zijn vlak en kaarsrecht, het voelde voor mij echt als gedecoreerde dozen. Daarbij vallen alle onderdelen van het gebied nog steeds niet lekker samen. De Disk'o heeft als theming een of andere vage staalstructuur niet totaal niet matcht met de rest van het gebied. Bovendien komt de hele entree onder de Disk'o, die bij bijvoorbeeld Wickieland zo sterk is, totaal niet tot zijn recht. Die hele vijver met de bootjes en de jr boomerang is leuk geprobeerd maar ook een beetje meh, en datzelfde geldt eigenlijk voor de integratie van Abyssus waar gewoon net niet genoeg ruimte is genomen om de mooie entree tussen die batwing echt tot zijn recht te laten komen.
Dus ja, op zich hebben die gebieden wel de ingrediënten om echt mooi te worden, maar ze lijken niet helemaal te weten hoe ze daar nou écht iets moois van kunnen maken. Het gebieden zijn misschien wel compleet, zoals je zegt, maar als alles een beetje onhandig naast mekaar staat vind ik toch dat het niet echt een coherent themadeel is.