Twee maanden geleden kondigde Bobbejaanland vol trots hun nieuwste spookhuis aan waarvoor ze de samenwerking aangingen met Paramount. Pretpark.club werd uitgenodigd om Paranomal Activity: Next of Kin uit te komen proberen op de eerste openingsdag. Dus brachten @Dennis en ikzelf gisteren een bezoekje aan het, voor mij in ieder geval, altijd plezante Bobbejaanland.

Om 11 uur ’s morgens melden we onszelf aan de evenementen balie en krijgen we onze tickets en polsbandjes zodat we het park in kunnen én de spookhuizen kunnen bezoeken. Dat zijn Alice in Horrorland, Wrecked en natuurlijk de hoofdreden van ons bezoek Paranormal Activity: Next of Kin.

Bobbie en Jody hebben er alvast zin in
Maar aangezien de spookhuizen nog niet geopend zijn beginnen we onze dag met een paar attracties, we maken een ritje in de klassieker El Paso Special en waaien uit in Dreamcatcher. Daarna is de Halloween parade in aantocht. Onder begeleiding van een aanstekelijk muziekje trekken een grote hoeveelheid monsters, griezels en ook vrolijke Halloween figuren aan ons voorbij. Ik mag ook meteen wel zeggen dat ik onder de indruk was van de lengte van de parade, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Ik hoorde mensen in mijn gezelschap ook zeggen dat er figuren mee liepen uit spookhuizen die vandaag niet open zullen zijn. Die acteurs zijn dus aangekleed en in de grime gezet voor deze parade om daarna waarschijnlijk weer om te moeten kleden naar hun rol voor de rest van de dag. Tof dat dit zo aangepakt wordt.

Overigens mag wel iets gedaan worden aan de communicatie omtrent de parade. Deze zou namelijk op het parkplan/in de app aangegeven moeten zijn maar we hebben het niet kunnen vinden. De parade gelukkig wel zoals jullie zojuist hebben kunnen zien 😉 We besluiten daarna om vroeg te lunchen zodat we om 13:15 direct in de rij konden voor het nieuwe spookhuis. Dat werd overigens een lekker broodje van de Panos nabij de ingang van Land of Legends, dat is echt een aanrader wat mij betreft.

Wij hadden hierbij overigens geluk want met ons speciale polsbandje mochten wij gebruik maken van de Speedy rij en kregen wij versnelde toegang. Hierdoor hoeven we maar een klein half uurtje te wachten tot we aan de beurt zijn om het huis te betreden. En dan komt nu voor mij ook meteen het lastigste deel van het verslag. Hoe ga ik aan jullie duidelijk maken wat dit spookhuis inhoud en hoe tof het is zonder daarbij spoilers te geven van de dingen die je binnen gaat meemaken. Maar ik ga een poging doen!

Laten we beginnen met zeggen dat duidelijk te zien is dat dit spookhuis gebouwd is om te blijven. De decors zijn van hoge kwaliteit en hebben een gedetailleerde afwerking. Daarnaast zit het vol met gave effecten waar behoorlijk wat techniek bij moet komen kijken. Verwacht dus ook vooral geen spookhuis waarbij je vooral jumpscares om je oren zult krijgen. Natuurlijk zitten die er ook genoeg in, maar dit spookhuis draait veel meer om het vertellen van een verhaal, zetten van een sfeer en geven van een gevoel dan je om elke hoek laten “verschieten” zoals onze Belgische buren zo mooi zeggen. Het absolute hoogtepunt was voor mij de eindscene van het huis waarvan ik hoorde dat hier tot zo’n beetje het laatste moment aan gewerkt is om dat perfect te krijgen. Dat zie je er ook wel aan af, hier komen de techniek en acteurs perfect samen in een geweldige eindscare.
Laat ik nu ik toch met veren aan het strooien ben maar meteen even de grootste van allemaal uitdelen ook. Wie mij een beetje kent weet dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel heb met spookhuizen. Iets wat de afgelopen jaren sowieso wel een beetje aan het bijdraaien is geweest. Maar een spookhuis van dit kaliber laat die weegschaal toch wel heel snel omslaan en ik zou bij een volgend bezoekje dit huis ook zeker niet over slaan. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de ervaringen van de deelnemers aan onze meet-up over 2 weken.
Ik moet natuurlijk wel bekennen dat al dit moois met een prijs komt. En dan bedoel ik niet die in euro’s die je moet betalen om dit huis te bezoeken. Want ja, die is ook aan de hoge kant. Maar na het bezoeken van dit huis en gesproken te hebben met meerdere personen die nauw betrokken waren bij het ontstaan van dit huis, kan ik niet anders dan concluderen dat het voor een lager bedrag gewoon niet uit zou kunnen. Maar ook de capaciteit ligt nu eenmaal niet zo hoog door de beleving die dit huis bied.
Nou, nog snel even de foto’s en video uit de perskit en dan gaan we door met ons dagje Bobbejaanland want er is nog meer te doen!

Wat kan namelijk absoluut niet ontbreken op een dagje Bobbejaanland? Inderdaad een ritje in de Revolution, wat een heerlijke achtbaan blijft dat. We plakken er ook nog een ritje Fury in zijn achteruit achteraan en vervolgen onze weg door het park, want we zijn laat voor onze afspraak met Alice!

Onderweg kwamen we deze vrolijke dames ook nog tegen
Dan is het tijd, of eigenlijk te laat, voor Alice in Horrorland. Het spookhuis op de bovenste verdiepingen van Kinderland. Als je net uit het nieuwe spookhuis komt dan is het wel duidelijk dat deze er al wat langer staat en een wat andere opzet heeft. Het gaat hier meer om de scares en minder om het verhaal. Neemt niet weg dat er ook hier wat toffe scenes te vinden zijn, al voelt het einde wat abrupt aan.
Nadat we ternauwernood zijn ontsnapt aan de Harten Koningin gaan we kijken hoe het met onze zeebenen gesteld is in Wrecked. Hier is te zien dat de focus op de decors een stuk hoger heeft gelegen, maar als ik het goed begreep was dit dan juist ook een van de meest recente spookhuizen. Ook hier zijn weer wat goede scares te vinden en de piraat die ons binnen liet en op schattenjacht stuurde had zeker gelijk.. Er was inderdaad een flinke storm op komst..

Als laatste attractie tijdens de reguliere openingstijd bezoeken we nog het Monkey Experiment. Een kleine gratis experience in Adventure Valley. Hierover iets schrijven zou al vrij snel te veel prijsgeven van wat je kunt verwachten. Dus ga er vooral een kijkje nemen als je langs gaat, maar ik zou wel aanraden om dat te doen wanneer de rij niet al te lang is of wanneer je de andere headliners al gedaan hebt.
Afsluitend waren we nog welkom in een kleine VIP zone in Adventure Valley voor het VIP Evenement. We werden voorzien van een drankje en wat te eten in Amish stijl. Daarnaast was er ook de mogelijkheid voor nog een bonusronde door het nieuwe spookhuis waar we uiteraard ook gebruik van gemaakt hebben. En ook na die tweede keer zou ik je aanraden om zeker een bezoekje aan het huis te brengen.
Het zal denk ik wel duidelijk zijn dat mijn eerste keer Halloween in Bobbejaanland geslaagd is geweest. En ik ben er zeker van dat de clubleden op de meet-up het goed naar hun zin gaan hebben. Rest mij nog om Bobbejaanland te bedanken voor de gastvrijheid 👻