Ik vind de aanpak van Frozen Ever After en Radiator Springs Racers een stuk verfrissender, het zijn wél de hoogtepunten en settings die je kent uit de films maar dan met een simpel kloppend verhaal aan elkaar geplakt en niet het verhaal van de film erdoonheen geforceerd. De darkride van The Little Mermaid slaat daarmee in mijn ogen de plank mis, ze pogen om het verhaal te vertellen maar aangezien de tweede helft van de film geen grootste liedjes bevat wordt dat stuk in de attractie extreem afgeraffeld. Het is een leuke attractie, maar het had vele malen sterker gekund. De ruimte die gebruikt wordt om het verhaal 'af te raffelen' had je namelijk in kunnen zetten voor een mooie afrondende scene.
Uiteraard moet een Belle en het Beest attractie een 'Be Our Guest' en balzaal, bos en ook een dorp scene bevatten, het héle verhaal van 90 minuten uitbeelden in een attractie van 5 minuten is uiteraard onmogelijk. Laat ons eerlijk zijn: de verhalen van Peter Pan, Sneeuwitje en Pinokkio uit de jaren 30-40 zijn een stuk simpeler dan deze jaren 90 film waardoor de Oscar categorie 'beste animatiefilm' in het leven is geroepen 🙂
In plaats van een extreem beknopte en hier en daar afgeraffelde samenvatting zie ik het liefst een simpel origineel verhaal wat de iconische scenes verbindt. Hoewel de Japanners ongetwijfeld een filmverslag ride hebben besteld, toch laat Frozen en ook Radiator Springs Racers zien dat het niet per se zo hoeft 😉