Demin Nee, naast het ritsysteem zijn beide attracties een rit door een betoverd/magisch kasteel/paleis en zit er qua scenes ook wel een aantal gelijkenissen tussen bijvoorbeeld de Koningszaal & de Be our Guest of Ballroom scenes. Gevoelsmatig kan ik me geen andere darkride dan bedenken dan Symbolica die het meest op BatB lijkt, en dan is de vergelijking natuurlijk snel gemaakt.
Ik kan me ergens in die logica verplaatsen, maar ik zie BatB toch veel meer in de traditie van de Fantasyland darkrides, waarin het verhaal van de film zeer verkort wordt uitgebeeld. Alleen is deze veel groter van opzet vanwege het gekozen transportsysteem. Ik zou persoonlijk de vergelijking dus eerder daar zoeken; op de zeer geavanceerde animatronics na zie ik ook grotendeels dezelfde gebruikte technieken (projecties, eenvoudig bewegende bijfiguren en objecten, lichteffecten etc.).
Symbolica moet het minder van de effecten hebben, maar meer van de ver doorgevoerde detaillering. Symbolica voelt voor mij ook meer als een ‘ingericht’ paleis, terwijl bv. de Be Our Guest ruimte eigenlijk alleen de tafel en een paar wandkasten bevat en verder nogal leeg is. Je zou kunnen stellen dat Symbolica ook als walkthrough nog behoorlijk het idee zou geven dat je door een echt paleis loopt, terwijl je bij BatB de leegte van de scenes meteen zou opmerken. Dit is geen waarde-oordeel, maar meer een uitleg waarom ik de vergelijking niet ideaal vind.
Als het puur gaat om de rit door een betoverd gebouw kan ik immers ook Phantom Manor noemen, ook daar is een balzaal te vinden (dat het daar om een groot huis in plaats van een kasteel gaat doet in mijn ogen niet zo terzake).
Ik zou Symbolica dus eerder vergelijken met Phantom Manor en BatB eerder met Little Mermaid of Pinocchio. Al zijn de budgetten van BatB en Pinocchio waarschijnlijk niet te vergelijken, maar dat zijn de budgetten van BatB en Symbolica óók niet :-)
Edit: nu ik er wat langer over nadenk, zie ik nóg een overeenkomst met een aantal Fantasyland darkrides: je begint met een vrolijke scene uit het verhaal (in dit geval Be Our Guest) en volgt vanaf dat moment het filmverhaal in grote lijnen tot het happy end.