Jules
Alle respect voor je bijdrage hier, maar je betrekt hier mijn opmerking toch echt op jezelf terwijl het niet over jou gaat en ik ook in mijn vorige post al aangeef dat ik dit zo niet bedoeld heb. Ik reageer in z'n algemeenheid op de verkiezingsuitslag, dat ik daarin teleurgesteld ben en dat er niets zal veranderen. Ik vind het hoe het nu gaat oneerlijk, dat mag volgens mij, net als dat jij vind dat 'deze logic het ondernemersklimaat de nek om draait'. Daar ben ik het gewoon niet mee eens, maar, die opmerking is meer dan twee weken oud en ik kon me, totdat jij hem hier aanhaalde echt niet meer herinneren dat je dit op deze manier gepresenteerd hebt.
Ik ben ook prima geïnformeerd, en ik snap jou kant van het verhaal ook. Ik denk alleen dat het prima iets minder kan qua winsten, en dat iets, in ons land, als het over zoveel geld gaat, al best een groot verschil maakt. Als je ook geïnteresseerd bent in de andere kant van het verhaal kan ik De prijs van ophef aanraden, goed boek wat voor een deel juist hier over gaat.
Kijk, jij accepteert blijkbaar dat het normaal is om, in het belang van het bedrijfsleven, dit soort opofferingen te maken en dat staat iedereen vrij. Tegelijkertijd is Amerika denk ik het slechtste voorbeeld wat je kan hebben qua arbeidsvoorwaarden en wat er voor je georganiseerd is. Ik bedoel je doet dit waarschijnlijk omdat er geen pensioenopbouw is, je deels nog voor je ziektekosten moet opdraaien die idioot hoog zijn, ook door de marktwerking die erin zit. Het is ergens toch niet normaal dat je zulke opofferingen maakt, of eigenlijk moet maken, om hopelijk ooit wat eerder met pensioen te kunnen? Als voorbeeld, kijk naar onze productiviteit, die is gigantisch gestegen, onder andere door automatisering en digitalisering, dat is hartstikke mooi. Maar waarom moet dat betekenen dat er nog meer werk gedaan wordt, of nog meer resultaat behaald wordt? Kijk bijvoorbeeld naar Afas, daar zagen ze dit ook en hebben ze de vierdaagse werkweek standaard ingevoerd. Het hoeft niet altijd meer meer meer te zijn.
Nogmaals, ook als je spaart voor je pensioen en omdat je zzp'er bent, je moet echt wel heel erg je best doen om boven de 10 miljoen uit te komen met je vermogen. En daarbij, kom je daar bovenuit, dan zit je er echt wel warmpjes bij. Waarom is het zo' n probleem dat de echt rijke mensen gewoon wat meer bijdragen. Ze betalen in ieder geval in Nederland procentueel gezien veel minder belasting dan iemand met een normale baan die gewoon in loondienst is. Het principe van de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten is toch niet zo gek? En het hoeft echt niet zo extreem te zijn dat niemand meer wil investeren, maar een beetje minder winsten kan echt wel zonder dat dit direct gevolgen heeft.