Michael Dat is ook de combinatie niet. De Combinatie is VVD-GL/PvdA. Het is een fusiepartij geworden. De fusie is nog niet afgerond dus het is een beetje flauw om het GL eruit te vissen. Zeg dan dat het stevige groene karakter van die partij in de weg zit met de VVD. Het is misschien een beetje geneuzel in de marge, maar het zijn dit soort teksten die mij mateloos storen het debat.
Minderheidskabinetten zijn echt een zinloze exercitie als je het mij vraagt. En ik vind inleveren ook geen handige term. In dit land moeten we allemaal wat geven en nemen als je gaat regeren
Ik noem GL expliciet omdat VVD eerder succesvol met PvdA heeft geregeerd. GL is gewoon een brug te ver en dat was bij de vorming van Rutte IV ook al zo, toen D66 in eerste instantie alleen in een kabinet met VVD en CDA wilden stappen als zowel PvdA als GL mee zou doen (terwijl die niet beide nodig waren voor een meerderheid).
Nu zitten we in een situatie waar die fusie verre van afgerond is, maar het GL gedachtengoed de partij behoorlijk in zijn greep heeft. En dat gaat niet eens zozeer over 'groen', maar over de enorme verschillen in standpunten rondom zaken als asiel (waar PvdA wel tot maatregelen bereid is, maar dat heel moeilijk ligt bij het GL smaldeel) en ook bv. Gaza. Het zou voor Timmermans al heel lastig zijn geweest om in onderhandelingen concessies aan de achterban te verkopen, laat staan voor een nieuwe leider. Nu is middenin dat fusieproces de leider weggevallen en moeten we eerst maar eens afwachten wie die leider wordt en of de keuze daarvan geen wrijving tussen PvdA en GL gaat veroorzaken.
Verder zie ik niet het probleem met de term 'inleveren', dat is een hele normale omschrijving in deze context. Je zegt het al; het is geven en nemen. Het is geen uitzondering dat de partij die de premier krijgt vaak extra concessies doet om de beoogde partners tevreden te stellen, zeker als die partners het toetreden tot een coalitie moeilijk kunnen uitleggen aan de achterban. Zie bv. Rutte IV, waar Kaag in staat was een behoorlijke D66 stempel op het beleid te drukken.