Erik Zoals je dit stelt, maakt het totaal niet uit wat je doet met je attracties, mensen gaan toch naar de eerste.
Nou, nee.. zo lang punt 1 en 2 van wat ik noemde niet dezelfde attractie(s) zijn, is er toch altijd wel iets van verdeling. Maar op het moment dat je een nieuwe attractie aan de ingang zet, is die verdeling minimaal (al heb je natuurlijk altijd nog mensen die eerst naar Fenix/Troy zullen gaan).
Ik ben het met je eens op menselijk gedrag, maar niet dat het een probleem vormt. Het is namelijk ook zo dat mensen die meteen bij de eerste attractie beginnen, verdwijnen in de wachtrij. Dat maakt gebied zelf niet drukker. Het maakt geen verschil of mensen het pad naar Troy, het pad naar Avalon, het pad naar Zork of de wachtrij in gaan. Je bent misschien zelfs door dit gedrag eerder de grootste groep mensen kwijt uit je inkomst gebied.
Voorbeeldjes:
Op zich heb je een goed punt. Wanneer het gebied op zichzelf al groots is opgezet met voldoende ruimte en er dan liefst ook nog eens een bufferzone is tussen het ingangsgebied en de attractie dan kán het inderdaad werken.
Het verschil is echter dat Port Laguna nú al krap en chaotisch is (althans: Op de drukke momenten). Daar hebben die andere parken eigenlijk bij voorbaat al geen last van (buiten EP misschien en daar was er aanvankelijk wel degelijk een issue, dat men - deels - wist te verhelpen door mensen tijdsloten te laten reserveren).
Area 51 (MPG) ligt zelfs niet eens aan het inkomplein, maar in een eigen (doodlopende) zone toch wel een behoorlijk eind van de ingang af en desalniettemin zorgde dit in de begintijden - tesamen met de studio tour en de special effects tour - wel degelijk voor opstoppingen en problemen in het park. Deze zijn er nu niet meer omdat de tour weg is en de andere twee attracties amper nog het volk trekken van toen.
Ook Superman the Ride zorgde bij het begin van SFH voor behóórlijk wat drukte een chaos in de hal. Juist omdat de ingang op een belangrijk knooppunt van het park ligt.. Wat dat betreft zou ik de "Main Street" van dat park eigenlijk alleen tussen ingang en deze hal zien, want tussen hal en Reuzenrad is gewoon een hoofdpad om van (bijvoorbeeld) SoS naar El Condor te lopen. Daar ligt immers ook nog de Oldtimerbaan en vroeger was daar nog een draaimolen. Op de oude plattegronden was dit ook gewoon deel van een themagebied.
Dus eigenlijk bewijzen je voorbeelden mijn punt net, want ze hebben er allemaal ellende mee gehad 😉
Erik Tegen de tijd dat er nieuwe themagebieden om Port Laguna heen liggen, is deze dark ride al lang niet nieuw meer.
Klopt, maar gaan ze de attractie dan afbreken om de infrastructuur op orde te krijgen? Of word deze alsnog redelijk ver van het eigenlijke Port Laguna gezet zodat dit straks geen probleem meer vormt? Ik maak mij er bedenkingen bij, maar veel hangt natuurlijk ook af van de uiteindelijke uitwerking. Je zou mijn text als kritiek kunnen lezen, maar in realiteit is het wellicht veel meer een vraagstuk dan kritiek.
En dan heb je wellicht ook gelijk dat we hetzelfde gaan zien als bij Walibi: XPress is niet nieuw meer, dus heeft nu geen negatieve invloed meer op het knooppunt.
Erik Dit vind ik vrij ongeloofwaardig van iemand die het plan van Attractiepark Rotterdam in den treure blijft verdedigen.
Nou.. het plan zelf is goed, dat heeft de Gemeente ook wel ingezien. De uitwerking daarentegen is gewoon bagger. Ik ben óók daar gewoon kritisch op hoor, alleen valt die kritiek natuurlijk minder op omdat iedereen toch al kritiek er op heeft. Uiteindelijk probeer ik gewoon een neutrale blik te houden. Ik zie heus wel wat er mis gaat in Rotterdam, maar ik heb ook dingen gezien en gehoord bij een privé rondleiding/gesprek die waarschijnlijk niet verteld zijn in de publiekelijke rondleidingen. Dat werpt ook wel wat ander licht op de zaak, maar dat terzijde.
Erik Het is wel apart dat je zo'n fel commentaar hebt, zonder dat er ook maar 1 plan is laten zien.
Natuurlijk is een en ander gebaseerd op de beperkte informatie die we hebben en enkele aannames die daar uit volgen. Zoals hierboven aangegeven zijn sommige opmerkingen ook eigenlijk meer vraagstukken waarbij ik me af vraag of het park daar bij stil heeft gestaan (zoals bijvoorbeeld het effect op toekomstige infrastructuur). Een en ander zal uiteraard ook bijgesteld worden naarmate we meer informatie krijgen.
In de basis ben ik gewoon positief, alleen maak ik me gewoon zorgen over de locatie.. en als je dit topic goed leest ben ik ook écht niet de enige. Een darkride in Wunderwald, of in een nieuwe zone zou gewoon beter zijn en de hal is dan - zeker met het oog op toekomstige ontwikkelingen - ook beter weg te werken. Het kán allemaal in Port Laguna, maar het is gewoon niet ideaal.
Ivetje Je kan toch ook gewoon via links lopen? Voor het podium door en dan daar het pad naar Avalon op? Moet je alleen even om dat touwhekje heen.
Als er straks nog 2-3 themagebieden naast Avalon liggen, gaat er ongetwijfeld een betere oplossing komen. Oftwel ze behouden Port Laguna als verdeelgebied, en dat stukje voor de show gaat weg, of er komt een pad dat linksom achter de show langs loopt (wat zou betekenen dat Port Laguna groter gemaakt moet worden, maar wat dan ook weer een hap uit de andere zones neemt - wat overigens niet slecht hoeft te zijn, zeker niet gezien ze nog behóórlijk ver naar achteren kunnen met die zones).