Spiegelbeeld Het is altijd wel mogelijk een foto van een of andere hoek te nemen, waarom iets juist heel mooi of lelijk is.
Deze fotograaf heeft in ieder geval zijn best gedaan om de situatie vanuit zijn idee vast te leggen.
De torens zijn op dit moment eigenlijk alleen vanuit deze hoek te zien. Veel creatieve vrijheid heeft de fotograaf hierbij niet gehad.
Robkuh84 maar de wielen hebben in het verhaal natuurlijk wel een functie en is er niet alleen ter decoratie
Zeker! Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en bij het er in de basis ook mee eens. Het 'probleem' wat ik met deze wieltjes heb is dat het exáct dezelfde wielen zijn als aan de schachttoren.
Want het zijn geen simpele wieltjes hè. Ze zijn uitbundig gedecoreerd, met een wielbehuizing met daarop een beeltenis in bladgoud. Dat is te begrijpen voor op de schachttoren: die wielen zijn enorm én ze zijn de motor van de mijn. Ze staan symbool voor de rijkdom en macht die Gustave Hooghmoed met de mijn vergaard heeft. Dat wil je laten zien.
De wielen op de torentjes hebben als doel ook om werkers omhoog te hijsen, maar zijn veel simpeler. Niet alleen hoeft het veel minder hoog en zijn de wielen daarom kleiner, maar het ophijsen van schoorsteenvegers is ook veel minder sexy. Mijnbouw is ook niet sexy, maar is wel de bron van de rijkdom. Schoorsteenvegen is een activiteit op de achtergrond. Het is een 'moetje'. Het is niets iets waar een mijnbaron graag de aandacht op legt.
Een paar rudimentaire wielen die zonder opsmuk de schoorsteenvegers omhoog hijsen zouden daarom veel passender zijn.