Quefox_ Ik weet niet wat jij verstaat/verstond onder romantiek bij Monsieur Cannibale en het Kleuterhof, maar dat zal wel aan mij liggen. Elke ontwerper heeft her en der wel keuzes gemaakt (of moeten maken) en daar mogen we allemaal wat van vinden, maar onderaan de streep vind ik dat Karel Willemen over de jaren heen best een prima portfolio heeft mogen opstellen.
Ik vind ook dat de ontwerpen van Karel Willemen door de jaren heen minder detonerend zijn geworden. Hij is niet de meest originele of subtiele ontwerper, maar heeft zich wel aangepast. Met overigens een geforceerde periode waaruit Assepoester en Station de Oost voorkomen, die beide in een Pieckse stijl zijn uitgevoerd die niet bij de schaal van hun gebouw past.
Monsieur Cannibale was weliswaar een cartoonesk iets, maar ik vond dat qua vormentaal nog niet het meest afsteken. Iets als Kleuterhof natuurlijk wel. Bij Max & Moritz heb ik ook niet zo'n moeite met de vormgeving van alle bebouwing, bijvoorbeeld. Daar is het meer de kleurstelling van de hekjes en attributen die wat infantiel zijn. Maar zelfs Anton Pieck ontwiep gezichten in de balken en zomaar op pilaren waar hij vond dat nog iets miste. Een grap of grol zat er dus altijd al in.
Japio Er is geen aansluiting.
Dat is toch altijd zo geweest in het park? Droomvlucht en Villa Volta zijn ook compleet anders qua stijl, zijn notabene van dezelfde ontwerper en toch staan ze al jaren zonder al te veel commentaar naast elkaar. Vervolgens zet men twee attracties gethematiseerd naar scheepvaart op duidelijke afstand van elkaar, is dat ineens wel een probleem?
Je maakt verwart hier stijl met thema. Droomvlucht en Villa Volta (en nu Raveleijn) hebben weliswaar verschillende thema's, ze zijn wel binnen een overkoepelende stijl ontworpen. Daarom bevechten ze elkaar niet in uitstraling. De Vliegende Hollander en (bijvoorbeeld) de Halve Maen, hebben hetzelfde thema, maar een andere stijl.
Japio maar ze bleven allemaal binnen die romantiek die ik bij andere ontwerpers soms mis
Eerlijk is eerlijk, dat is iets wat ik bij het huidige ontwerpteam in het geheel niet terug zie. Niet bij Karel Willemen, niet bij Jeroen Verheij en zélfs niet bij Sander de Bruijn. Bij echt niemand. Maar mis ik het? Ook niet per se. De meeste nieuwe toevoegingen passen in ieder geval in het beeld van de Efteling waar ik mee ben opgegroeid. Dat is alleen wellicht niet de Efteling waar jij mee bent opgegroeid, en juist daarom stoort het je misschien meer.
Oh, dat is jammer. Ik vind met name de ontwerpen van Sander de Bruijn wel sterk die romantiek hebben. Bij de Zes Zwanen zou je het zelfs hyperromantisch kunnen noemen. Ik ben geen geleerde op het gebied van stijl of kunst. Je kunt het met kenmerken benoemen en voor mij zit daar ook een vleugje gevoel bij.
Anton Pieck en Ton van de Ven waren gewoon twee uiterst bijzondere ontwerpers die we nooit in hun hoedanigheid gaan kunnen vervangen. We hebben nu een nieuwe generatie ontwerpers met ieder een eigen stijl en die een eigen stempel achter zullen laten op de Efteling. Over 60 jaar kijken nieuwe generaties wellicht terug op het huidige ontwerpteam zoals velen nu terugkijken op Pieck en van de Ven: namelijk onmisbare schakels in de identiteit van een van Europa's beste pretparken.
Dat is hoe dan ook waar. Anton Pieck legde de basis en bedacht ook wel attracties; Ton van de Ven is wat mij betreft de echte imagineer die de Efteling gehad heeft.