Progress Daar klaagde wellicht niemand over omdat er nog meer dan genoeg bomen elders waren. Het bosrijke karakter is langzaam maar zeker overal verdwenen, vooral sedert 2019 is het schrikbarend hard gegaan, en juist dat bosrijke karakter was iets unieks wat je in geen enkel ander park tegenkomt. Sterker nog, het is voor mij persoonlijk reden om in juli m'n abonnement niet meer te verlengen, want vooral in het Sprookjesbos is er voor mij geen lol meer aan zo.
Zie volwassen bomen niet als objecten die in de weg staan (ja ook als er weer een wijsneus de veiligheidskaart probeert te spelen) maar zie ze als levende monumenten waar je zuinig op moet zijn. Je kunt met goede wil en betere plannen ook perfect om bomen heen werken zodat ze kunnen blijven staan. En ja, dan kost het misschien wat meer tijd en wat meer geld, maar dan behoud je wel de sfeer en het unieke karakter waar de Efteling in betere tijden om bekend stond.
Voor een firma als de Efteling waar men steevast de mond vol heeft van het klimaat is het sowieso hoogst discutabel te noemen. Waarom? Wel nu, iets met CO2 opname en het verschil daarin tussen volwassen bomen en recent geplant grut.
RoelRoel Exact dat dus, velen hier beseffen dat het geen kwestie is van "Och, geef het een jaar of 5 á 10". Voor een boom echt fatsoenlijk een boom te noemen is ben je zo 30-40 jaar verder. Ik weet niet wat de gemiddelde leeftijd hier op het forum is, maar er zullen ongetwijfeld leden zijn die tegen die tijd zelf al in de grond geplant zijn. 😉