Quefox_ Hoewel je zeker een punt hebt, moeten we ook niet vergeten dat die voorbeelden meer dan het dubbele vragen voor de entree.
Dat klopt.. maar dan moet je ook mee nemen dat een dagje in de Efteling meestal gewoon van 10 tot 18u is. Terwijl Disney en Universal vaak al vroeger beginnen (In sommige gevallen al om 7:00) en vrijwel altijd tot (veel) later in de avond open zijn. Komende maandag: Gewoon een doordeweekse dag in Januari is het disney park open van 9:30 tot 21:00 - Dat is dus 11,5u dat je plezier mag beleven. In de Efteling moet je het doen met tijden van 11:00 tot 18:00: Slechts 7 uurtjes.
Nu is het qua prijzen wat lastig vergelijken omdat beiden een dynamisch prijsbeleid hebben. En hoewel de prijzen van de Efteling redelijk stabiel zijn, lopen die van Disney echt alle kanten op. Ik denk dat als je beide parken de gemiddelde prijs per uur gaat berekenen (van wat mensen daadwerkelijk betalen, dus niet de maximumprijs aan de kassa), deze niet zo héél ver uit elkaar gaan liggen.
Hoe dan ook: Qua niveau ontlopen ze elkaar niet heel veel, ongeacht de prijskaartjes die daar aan vast hangen. De Efteling heeft nooit echt ver af gestaan van andere grote wereldspelers, dus hoe het financieel ook geregeld is: Ze kunnen het. En dan kunnen ze die lijn ook rustig blijven door trekken.
Joris Wij hebben kranen die al 30 jaar in gebruik zijn en nog steeds probleemloos functioneren, met duizenden draaiuren.
Aardig verschil. Je gebruikt die kraan misschien vele uren per dag, de cylinder zelf gaat minder vaak op en neer dan bij de gemiddelde animatronic (al zal dat voor Draconium misschien niet op gaan omdat deze alleen tijdens de show gebruikt word). Nog een belangrijk verschil: Bij een kraan is de cylinder meestal redelijk goed bereikbaar. Onderhoud is snel gebeurd. Ik denk dat veel bedrijven dit in de avond of ochtend kunnen doen. Bij een pretpark zitten die cylinders op lastige plaatsen in gebouwd en is er vele uren aan sleutelen nodig om er bij te komen.
Formaat speelt ook een rol. Een grote cylinder zal meer kunnen hebben dan een kleintje. Het bruto gewicht van je kraan is wellicht hoger, maar de relatieve belasting zal een stuk lager zijn. Industriele toepassingen zijn vaak wat overpowered, terwijl de cylinders van een animatronic juist piepklein moeten zijn om te passen en daardoor vaak maar nét krachtig genoeg zijn om te doen wat ze moeten doen.
Ongetwijfeld mis ik hier nog wat details en/of nuances omdat dit volstrekt niet mijn vakgebied is, maar grofweg zal het wel kloppen.