In onze vakantie hebben we eindelijk weer eens een bezoek gebracht aan Europa-Park. Het was even geleden en was ook meteen een goede reden om Rulantica te ervaren. Overnachten deden we in Hotel Andaluz zodat we direct vanuit het hotel naar het park konden wandelen.
Prima dagen gehad maar er moet me toch even iets van het hart. In Europa-Park zijn aparte rookplekken nog niet ingevoerd en dat was ook direct te merken (het park heeft wel rookvrije zones, beetje omgekeerde wereld dus). Overal werd er in het park gerookt, zowel op de paden, op de terrassen en ook in de wachtrijen. Het vreemde is dat ik tijdens onze vorige bezoeken (< 2020) daar veel minder last van heb gehad. Nu was het dermate erg dat we zelfs niet eens rustig in de El Circo bar konden zitten omdat het daar enorm stonk naar rook. Binnen mag je niet roken maar dat heeft weinig zin als iedereen bij de ingang staat om daar z'n sigaretje aan te steken.
Nu hadden we tevens een hotelkamer op de begane grond, vlakbij de lobby. Nadeel daarvan was dan ook weer dat er veel mensen buiten de lobby staan te roken waardoor we niet eens onze ramen open konden doen zonder die rook naar binnen te laten. Uiteindelijk hebben we na de eerste nacht daar maar een melding van gemaakt en uiteindelijk was het mogelijk om te verhuizen naar een kamer op de vierde verdieping (onhandig om dat midden op de dag te moeten doen, maar goed, de receptie heeft z'n best voor ons gedaan).
Nu wil ik er even bij vermelden dat ik eigenlijk helemaal geen probleem heb met mensen die roken. Dat is hun goed recht alleen nu was het dermate erg dat we er echt last van kregen, wat ik eigenijk niet eerder mee heb gemaakt in een attractiepark. Meestal probeer ik het dan even te ontwijken maar dat was hier bijna geen optie meer omdat er overal gerookt werkt. Bijkomend nadeel is een zoontje met astma 😛
Is er een reden waarom Europa-Park nog geen aparte rookzones heeft? Tijdens onze vakantie nog wat andere parken bezocht (Fraispertuis City, Schwaben Park en Funny World) en die hadden wel allemaal aparte rookzones.
Is dit een dingetje binnen de Familie Mack waardoor Europa-Park dit nog niet doorgevoerd heeft? Het heeft ons in ieder geval een vervelende nageur gegeven aan ons bezoek en zijn daardoor niet van plan om op korte termijn terug te gaan naar het park.
Gelukkig hier geen last van gehad in Rulantica 🙂