Ja, en dat zegt dan weer niet zoveel. Is dit een conservatieve begroting geweest, voorzichtig ingestoken om je niet rijk te rekenen en omdat er veel onzekerheden zijn? Of juist een optimistische begroting? Daar zitten best wat nuances in, zeker op het moment dat je moet gaan begroten zonder dat je je kunt baseren op ervaringscijfers van het jaar ervoor. Kortom: helaas zegt ook 'beter dan de begroting' niet veel. Het zal niet slecht gaan, maar of ze winst maken met het hotel, dat weten we nog steeds niet.
Ter illustratie: ik zit in het bestuur van een niet nader te noemen organisatie. Toen ik daar halverwege vorig jaar penningmeester werd, lagen we al dik achter op de begroting voor 2025 en we eindigden het jaar dan ook flink negatief. De begroting bleek véél te optimistisch. Er was een grote investering gedaan die op termijn rendement zou opleveren, maar er werd in de begroting gedaan alsof dat op dag 1 al helemaal het geval was. Dat bleek niet zo te zijn: het duurt een tijd voordat mensen dit nieuwe product weten te vinden. Veel lagere inkomsten dus dan gepland. Bovendien waren de kosten een stuk hoger dan voorzien, ook door allerlei kinderziektes die logischerwijs gepaard gaan met dat nieuwe product.
Voor dit jaar hebben we een heel voorzichtige begroting gemaakt, gebaseerd op de ervaringscijfers van vorig jaar, en dit jaar liggen we ruimschoots voor op onze begroting. De kinderziektes zijn eruit en mensen weten ons elke maand beter te vinden. Maar: we schrijven nog steeds geen zwarte cijfers. Ik zou een halleluja-verhaal kunnen ophouden als ik kijk naar de begroting, maar in de praktijk is de situatie nog steeds zorgelijk want een verlies kunnen we maar een paar jaar opvangen. En als dat niet snel verandert, dan moeten we gaan snijden in ons product/dienstverlening. 'Beter dan de begroting' zegt dus niet veel.