Meelworm Even een update. De jaarcijfers voor het hotel laten zien dat het ogenschijnlijk goed draait. Er waren geruchten dat het tegenviel (en misschien kan het altijd beter) en we zijn pas een jaar onderweg. Maar de eerste signalen zijn dus positief.
Zelfs in de kboodschap aflevering wordt dit niet zo stellig gezegd.
ze plaatsen zat kanttekeningen erbij.
Daarnaast kan het nog steeds kloppen dat het tegenvalt natuurlijk, als de Efteling bijvoorbeeld lagere prijzen moet aanbieden omdat ze anders te weinig kamers verkopen kan het net aan rendabel zijn maar nog steeds onder de verwachtingen presteren.
Overigens tellen ze volgens mij ook de horeca van het hotel bij het hotel, maar daar zitten ook bijvoorbeeld dag bezoekers.
R013 Wel grappig, ik betaal voor het Loonsche Land (3 nachten) minder dan ik kwijt zou zijn bij Duinrell & Slagharen. Deze last minute kostte ons €1000, bij die andere 2 komt er voor een enigszins vergelijkbare verblijfs accomodatie minimaal 300€ bij.
Maar dat is last-minute, waarschijnlijk (ik ken je gezelschap samenstelling niet) was je bij eerder boeken bij een Duinrell of Slagharen mogelijk minder kwijt, dus zegt het eigenlijk niet veel natuurlijk.
Zingo Het hotel is heel nadrukkelijk gericht op de internationale gast die graag wat meer betaald voor een bepaalde mate van luxe. Daar zit ook de winst voor de Efteling, want het is een verbreding van het hotel aanbod, niet een verdieping.
De vraag is alleen of het zich echt uitbetaald, sure, door de bezoekerslimieten wil de Efteling zeker zoeken naar meer gemiddelde uitgave per bezoeker, en een hotelgast die PP meer betaald is natuurlijk zeer welkom voor ze, Massa is Kassa gaat zeker voor de Efteling nu niet echt op.
Maar zoals in kboodschap genoemd staat er ook heel veel FTE op het Grand Hotel terwijl de meerkosten tegenover bijvoorbeeld Wonder of Bosrijk relatief gezien misschien niet in verhouding staat en er mogelijk niet echt meer aan verdient wordt onder de streep. Het zou natuurlijk onhandig zijn als de gemiddelde winst per bezoeker van een bosrijk of wonderhotel hoger is dan van een grand hotel, en dat weten we totaal niet.