Eftelflags In kort; elke achtbaan wordt ontwikkeld met een beugelcategorie in het hoofd.
Ik snap dat ik het wat vereenvoudigd heb, maar dit heb ik wél in mijn post vermeld hoor:
Coasterfrenzy ik weet ook niet of de regeling voor een driedubbele beveiliging eerst alleen voor heftige achtbanen was en wellicht later is bijgeschroefd voor alle achtbanen.
En ja: ook dit had inderdaad iets genuanceerder uitgedrukt mogen worden, geef ik toe, maar regels veranderen en het is zodoende dus best mogelijk dat die driedubbele beveiliging eerst niet en nu wel vereist word.
En inderdaad: Het maakt ook wel een groot verschil of je keurt volgens NEN normen, DIN normen of andere normen, maar veel parken kiezen vaak voor een de strengste norm. (Ik heb ooit eens begrepen dat de TüV een nog strengere norm kan hanteren dan de DIN norm en deze vaak gebruikt word - maar daar weet ik het fijne niet van). Je hebt het over een cateogrie 3 en een categorie 4, maar afhankelijk van welke norm aangehouden word kunnen die categoriën volledig anders liggen of zelfs niet (op deze wijze) bestaan.
Eftelflags Vervangen van trienen wilt ook niet zeggen dat je zomaar ineens een drievoudige beveiliging nodig hebt.
Uiteraard als het een baan is die in een heftigere categorie valt. Nu word soms nog een enkele beveiliging toegestaan, dus dubbel zal sowieso moeten. Afhankelijk van type inderdaad driedubbel.
Eftelflags er zijn verhalen dat er af en toe een beugel tijdens de rit openspringt.
Aan "verhalen" hebben we natuurlijk weinig. Nu weet ik dat de TüV bij de Efteling nog wel eens wat door de vingers wil zien, maar met een openspringende beugel heb je een heel ander probleem en zou zo'n attractie eigenlijk gewoon gesloten moeten worden.
Eftelflags omdat dit een attractie is waar veel kleine kinderen inzitten en met een volwassenen ernaast zou het kunnen zijn dat een kindje kan uitstappen als de beugel dicht is.
Ook dit klinkt als een beetje een kul verhaal, gezien de treinen individuele beugels hebben. Dus als dit kan gebeuren betekent dit oftewel dat Mack gewoon onveilige treinen ontworpen heeft (wederom: Dan zou de attractie gewoon moeten sluiten), óf dat de beugelcontrole in de Efteling niet gebeurd zoals het zou moeten gebeuren.
Ik snap best dat je goede connecties hebt in Pretparkland, maar dat zegt ook niet alles. Een voorbeeld: Bij een recent intervie leek de TD van Gröna Lund totaal niet op de hoogte te zijn dat Gerstlauer nieuwe treinen en andere onderdelen voor Schwarzkopf coasters levert. Ik kan dan wel roepen dat ze dat daar niet wisten, maar misschien was die hele reactie gewoon een schouwspel om geen uitleg te hoeven geven waarom de keuze voor nieuwe treinen nooit gemaakt is. We kunnen niet in andermans hoofden kijken, dus zullen we het nooit met zekerheid weten.
Feit is dat ik meer dan eens compleet tegenstrijdige dingen gehoord heb betreffende bepaalde dingen die gewoon een vaststaand feit zouden moeten zijn. Een typisch voorbeeld: een park schuift het nogal eens graag op een fabrikant en andersom. En met de ervaring van de laatste jaren heb ik helaas weinig vertrouwen in enige bronnen binnen Mack zelf.